MultiQ störst på platta skärmar i Norge

MultiQ/Tandberg Display sålde flest platta bildskärmar i Norge under 1999. Det visar en undersökning som det norska marknadsanalysföretaget DMR gjort. MultiQ/Tandberg Display hade 19 procent av den totala marknaden vilket är mer än dubbelt så mycket som tvåan Compaq med sina nio procent. Totalt såldes 17 289 platta skärmar i Norge under 1999.

Under 1998 såldes 8 297 platta bildskärmar enligt DMR. Det betyder att marknaden för platta bildskärmar i Norge har mer än fördubblats sedan 1998. Dag Langerud, VD för MultiQ A/S tror på en fortsatt ökning: - Vi har fokuserat på professionella användare och ser ett fortsatt ökat intresse från dessa målgrupper. En bidragande orsak till vår marknadsledande position är vårt välutvecklade distributörsnät, anser Dag Langerud. Resultatet av undersökningen visar den mångfald av aktörer som finns på den norska marknaden. Efter tvåan Compaq kommer Viewsonic med 7,6 procent följt av välkända märken som NEC, Philips och Samsung. Marknaden för platta bildskärmar världen över väntas fördubblas under innevarande år (källa: Stanford/Philips). - Det är mycket glädjande för oss att få bekräftelse på att vi har en stark ställning i Norge, säger Jonathan Nilsson, VD MultiQ Products AB. Det visar att förvärvet av Tandberg Display var en riktig investering. MultiQs produkter kännetecknas av god ergonomi och modern formgivning. Företaget har också lyckats bra i sin satsning på att eliminera elektriska och magnetiska fält från bildskärmar. Därtill kommer en flexibilitet i produkterna, med möjlighet till eget färgval av skärmen och inbyggnadsmöjligheter för att nämna några delar som konkurrenterna har svårt att ställa upp på. Bilder på produkter och MultiQs ledning finns att hämta i JPEG format på MultiQs hemsida, www.multiq.se För ytterligare information: Jonathan Nilsson, VD MultiQ Products AB Jonathan.nilsson@multiq.se Tfn: 040-14 35 38, Fax: 040-14 35 01 Mobil: 0709-74 35 38 Helge Tiainen, VD MultiQ International AB Helge.tiainen@multiq.se Tfn: 08-402 42 17, mobil: 0709-74 35 08 Dag Langerud, VD MultiQ A/S Tfn: +47 230 676 90 Dag.langerud@visit.no