Munters avfuktningssystem i Canadas kärnkraftverk

Munters avfuktningssystem i Canadas kärnkraftverk Ontario Power Generation (OPG), en av Nordamerikas största kraftpro ducenter, har köpt 12 stycken specialkonstruerade avfuktningssystem. Systemen avlägsnar tungt vatten från reaktorbyggnaden i Pickering- kärnkraftverket. Munters avfuktningssystem återvinner det kostsamma tunga vattnet genom att avlägsna det i form av ånga från luften och kondensera det till vätska. Systemet reducerar även nivårena av tritiumstrålning vilket gör kärnkraftverket säkrare. Munters levererade fyra avfuktare efter översynen av den första reaktorn under våren 2000, och har nu fått kontrakt på ytterligare fyra reaktorer som ska uppgraderas. -Den här ordern är resultatet av ett samarbete mellan både projektledningen och service- och försäljningsgruppen i Munters. Det ligger i linje med vår Key Account strategi att fokusera på utvecklingen av långsiktiga relationer med våra största kunder. OPG's erfarenhet av Munters från det första projektet gjorde att vi blev det logiska valet för nästa fas, säger Scott Haynes, National Key Accounts Group Manager. Ordervärdet är cirka 26 miljoner kronor. För närvarande finns det 22 Candu reaktorer i Canada och ytterligare 10 stycken på andra platser. För ytterligare information kontakta: CEO Lennart Evrell Tel: 08-626 63 03 Mob: 070-588 15 15 CFO Bernt Ingman Tel: 08-626 63 06 Mob: 070-672 74 54 Sören Sjöström, VP Corporate Tel: 08-626 63 08 Mob: 070-600 22 44 Communication ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00120/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00120/bit0001.pdf