Munters sanerar efter kollapsen av World Trade center

Munters sanerar efter kollapsen av World Trade Center Munters Moisture Control Services har luftsanerat byggnader som skadades när World Trade Center-tornen kollapsade. Trinity Buildings, bara ett kvarter från "Ground Zero" på 111 och 115 Broadway, försvann helt i det enorma moln av rök, damm och skräp som raset av de två tornen orsakade. Förutom den norra sidan av 115 Broadway, som fick fönstren sönderslagna av omkringflygande skräp, klarade sig båda byggnaderna utan skador. Moln av damm trängde däremot in i byggnaderna vilket krävde omfattande rengöring och luftrening. -Munters renade luften i kontoren med hjälp av en tvåstegsprocess, säger Mike Conlon, Munters distriktschef i New York. Vår sanering har gjort luften renare och hjälpt till att förbättra arbetsförhållandena för dem som återvänt till arbetet. Detta bidrog till att hyresgästerna också kände sig säkrare när de återvände till sina kontor. Munters installerade luftreningssystem på 20 våningar i byggnaderna genom vilka inomhusluften kunde cirkulera. Systemet innehåller både partikel- och HEPA-filter. Dessa klarar att rena luften från extremt små partiklar. För att eliminera röklukten använde Munters olika tekniker. -En kemisk agent förvandlas till en "dimma", säger Conlon. Den torra dimman tränger igenom alla vinklar och vrår och neutraliserar röklukten. På vissa ställen sprayar våra tekniker våt dimma för att eliminera röklukten. -Byggnaderna räddades från allvarliga rökskador, säger Conlon, genom att ventilationssystemet stängdes av när det första tornet träffades. På så sätt drogs inte heller ytterligare rök och damm från kollapsen in i byggnaden. För ytterligare information kontakta: CEO Lennart Evrell Tel: 08-626 63 03 Mob: 070-588 15 15 CFO Bernt Ingman Tel: 08-626 63 06 Mob: 070-672 74 54 Corporate Tel: 08-626 63 08 Mob: 070-600 22 44 Communications Sören Sjöström ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00500/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00500/bit0001.pdf