J:son-stipendiet delas ut för första gången – går till munspelaren Filip Jers

Nu har den allra första J:son-stipendiaten utsetts. Framöver ska priset årligen delas ut till musiker som verkar i Björn J:son Lindhs genreöverskridande anda, och efter digert lyssnande och resonerande föll juryns val denna första gång på munspelaren Filip Jers. I december tar han emot stipendiet på Janne Schaffers julkonsert i Stockholm.

Munspelaren Filip Jers, den allra första J:son-stipendiaten. Foto: Lars Löfvendahl.

Björn J:son Lindh var en briljant flöjtist och pianist och en mycket uppskattad kompositör med låtar som ”Brusa högre lilla å” och ”Härifrån till evigheten”. Efter hans bortgång 2013 instiftades Björn J:son Lindhs minnesfond, förvaltad av Musikerförbundet, med ändamålet att en gång per år dela ut J:son-stipendiet till en ung instrumentalist och kompositör som arbetar genreöverskridande i hans anda. För första gången ska det nu delas ut och efter ett digert och noggrant arbete, många timmars lyssnande, tänkande och resonerande har juryn utsett en vinnare.

Juryns motivering
J:son-stipendiet 2015 går till en spelman som strålar av smittande energi i allt han tar sig för. Med stor känsla för sitt instrument har han etablerat sig som en av Sveriges främsta instrumentalister. Hans förmåga att väva samman idéer, hans nyfikenhet och vilja till fortsatt utveckling resulterar i ny spännande musik med stort personligt uttryck. För ett framåtblickande, utåtriktat och gränsöverskridande konstnärskap tilldelas årets stipendium munspelaren Filip Jers
.

Flitigt anlitad musiker med guld i munspels-VM
Filip Jers huvudinstrument är munspel och på det instrumentet tog han 2011 en masterexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har redan, vid 27 års ålder, vunnit två guld i munspels-VM, medverkat i många skivproduktioner, är en välanlitad gästmusiker och internationellt respekterad munspelare.

Prisutdelning på Schaffers julkonsert
Från 1993 anordnade Björn J:son Lindh och Janne Schaffer årliga julkonserter i Stockholm. Efter J:son Lindhs bortgång har Schaffer fortsatt traditionen och J:son-stipendiet kommer detta första år att delas ut på hans julkonsert i Gustaf Vasa kyrka i Stockholm den 6 december klockan 16.