Musikerförbundet stämmer Fremantle – stridsåtgärderna mot Idol skjuts upp

Musikerförbundet stämmer FremantleMedia i arbetsdomstolen. Anledningen är att produktionsbolaget betraktar stridsåtgärderna mot tv-programmet Idol som olagliga och har lämnat in en fredspliktsinvändning.

”Vi bedömer att Fremantles invändning inte har någon relevans över huvud taget”, säger förbundsordförande Jan Granvik. ”Vår uppfattning är att de försöker förhala och köpa tid.”

Till följd av stämningen skjuter Musikerförbundet på varslet tills domstolen kommit med ett interimistiskt beslut om huruvida stridsåtgärden är laglig. Ärendet avgörs i mitten av nästa vecka.

”Om de går på vår linje träder varslet i full kraft i samma stund som beskedet kommer”, säger Jan Granvik. ­­

Jan Granvik, förbundsordförande
070-736 52 61, jan.granvik@musikerforbundet.se

Per Herrey, förbundsjurist
070-142 83 30, per.herrey@musikerforbundet.se

Bakgrund

Musikerförbundet har under hösten försökt teckna kollektivavtal med produktionsbolaget FremantleMedia som producerar tv-programmet Idol för TV4, för att komma tillrätta med Idoldeltagarnas usla villkor. De tvingas skriva under hårresande kontrakt med både FremantleMedia, skiv- och managagementbolag och förbinder sig att stå till produktionens förfogande större delen av sin vakna tid för en lön på 875 kronor i veckan.

När bolaget vägrade komma till förhandlingsbordet varslade Musikerförbundet om stridsåtgärder som ursprungligen skulle ha trätt i kraft den 25 november.