Musikerförbundet stämmer Warner för musik på Spotify

Warner Music har lagt ut gamla låtinspelningar på streamingtjänster, men i avtalet med de aktuella artisterna står ingenting om digitalt nyttjande. Nu ska frågan avgöras i tingsrätten.

”Att Warner tar sig friheten att sprida musik på Spotify utan att ha reglerat rättigheterna är fullständigt oacceptabelt men beteendet är tyvärr symptomatiskt för branschen”, säger Musikerförbundets ordförande Jan Granvik.

På 70-talet hade dansbandet Jigs stora framgångar med hitlåtar som ”Hallå du gamle indian” och deras album sålde i en och en halv miljon exemplar. I och med streamingtjänsternas intåg fick musiken även digital spridning, de senaste åren har låtarna haft en halv miljon streams på Spotify. Bandmedlemmen Tryggve Johansson menar att musiken olovligen lagts ut för digital distribution eftersom Warner aldrig förvärvat den rätten från Jigs. Skivbolaget påstår å sin sida att man har de rättigheterna. Nu ska frågan avgöras i Stockholms tingsrätt, där Musikerförbundet stämt bolaget för Johanssons räkning.

”Målet är principiellt viktigt för hur branschen ska hantera de digitala rättigheterna när det gäller avtal skrivna innan interneteran”, säger Musikerförbundets jurist Per Herrey. ”Nya distributionsformer kräver nya juridiska avtal. Om tingsrätten dömer till Jigs fördel måste bolagen börja reglera villkoren för digital distribution med artister som sitter med gamla kontrakt.”

Musikerförbundet har tidigare vunnit ett liknande mål i tingsrätten för Johan Johansson och punkbandet KSMB, då mot Universal/MNW. Domen har överklagats.

Jan Granvik, förbundsordförande
070-736 52 61, jan.granvik@musikerforbundet.se