SvT bakom utnyttjande av musiker i Dansbandskamp

Grattis, Eva Hamilton VD på Sveriges Television! Först vinner du utmärkelsen ”Årets ledare” – och i lördags såg sådär 1,1 miljoner svenskar på Dansbandskampen, som därmed blev SVT:s tredje mest sedda program. Utan att vilja strö smolk i glädjebägaren måsta jag ändå få ställa en fråga till dig: – Varför medverkar public serviceföretaget Sveriges Television till att de medverkande dansbanden tvingas jobba under slavliknande förhållanden åt Peter Settman och produktionsbolaget Baluba?

Det är nämligen så det är. Varje lördag deltar 5 dansband på arrangemanget i Strängnäs. Varje band får 1 500 kronor – inte per person, inte per timme, inte per låt – utan totalt för sin medverkan innan, under och efter programmet. De får dessutom betala resa och logi själva. De tvingas överlåta en hel del av rättigheterna till produktionsbolaget Baluba, där Peter Settman är chef. Banden ska enligt avtalet själva bekosta en skivinspelning till Baluba och får för denna en royalty på 8 %, en tredjedel av den normala (25 %). De ska delta i en efterföljande turné för en ersättning på några tusenlappar per spelning och får inte göra egna spelningar inom 20 mil från de orter där turnén drar fram. De ska göra reklam för Balubas event, och utan ersättning ställa upp på skivsigneringar med tillhörande framträdanden. De får inte uttala sig för medierna. De blir helt enkelt livegna. Det är ett slavkontrakt som på punkt efter punkt bryter mot det kollektivavtal som gäller. Kollektivavtalet ger till exempel 3 500 kronor i minimiersättning per person – i stället för de 750 kronor som ett band på fem personer får ut från Dansbandskampen. Självklart borde man få ersättning för resor och logi. ”Men de medverkande banden får ju värdefull marknadsföring i tv”, säger Peter Settman. Visst, men det ersätter inte avtalsenliga löner och ersättningar. Peter Settman själv får också värdefull reklam när han medverkar som programledare – vem tror att han gör det gratis? Ånej, Settman själv bygger vidare på sin förmögenhet. Enligt tidningsuppgifter gjorde han ett klipp på sådär en 80-90 miljoner som Peter Settman när han sålde Baluba för en tid sedan. Programledarjobbet inbringar säkert en och annan krona, och den efterföljande turnén genererar mångmiljonvinster för Baluba. Allt det kan vara honom väl unt. Just därför sticker det i ögonen att han inte unnar de som är med och skapar dessa värden ens avtalsenliga ersättningar. Och Eva Hamilton, visst är det märkligt att Sveriges Television, vårt ledande public serviceföretag, medverkar till denna utsugning av musiker. Nog vore det väl rimligt att SVT åtminstone kräver att samarbetspartners uppfyller kollektivavtalen? Eller är framtids(tele)visionen, enligt dig, att alla som syns i tv-rutan ska arbeta gratis med endast reklamvärdet som betalning? Jan Granvik Ordförande i Musikerförbundet (som förbereder en stämning mot SVT för avtalsbrott)