Ny svensk låtskrivartopplista

Report this content

Idag lanserar branschorganisationen Musikförläggarna en sprillans ny låtskrivartopplista. Tidigare har man i Sverige bara kunnat se vilka artister och skivbolag som toppat listan över de mest spelade och konsumerade låtarna, men från och med idag går det alltså även att se vilka låtskrivare och musikförlag som ligger bakom respektive låt. Den nya listan bygger på statistik från Sverigetopplistan och publiceras varje måndag på www.musikindustrin.se

– Musikförläggarna arbetar kontinuerligt för att upphovspersoner och musikförlag ska få credit i olika sammanhang, exempelvis saknas detta fortfarande på flertalet streamingtjänster. Tittar man på listor som Billboard Hot 100 och UK Single Chart i Music Week så har man sedan länge kunnat hitta information om låtskrivare och förlag, medan vi helt saknat detta i Sverige. Det är därför väldigt glädjande för alla upphovspersoner och musikförlag i Sverige att vi nu äntligen kan presentera en bra låtskrivartopplista, med tydlig information om vilka det är som har skrivit musiken, säger Eric Hasselqvist, styrelseledamot i Musikförläggarna och förlagschef för Publishing Company TEN.

Den nya topplistan bygger på statistik från Sverigetopplistan och innehåller information om artist, låtskrivare, skivbolag och musikförlag på de 100 mest konsumerade låtarna i Sverige. Listan publiceras i samarbete med Ifpi Sverige. Denna vecka toppas listan av låtskrivarna Ed Sheeran, Benjamin Levin och Justin Bieber med låten ”Love Yourself”, skriven till Justin Bieber. Se hela listan här: www.musikindustrin.se/topplistor/topp-100-singel

Musikförläggarna har också tagit fram listan ”Topp 20 svenskskrivet”, en topplista avseende de 20 mest konsumerade låtarna i Sverige där en eller flera svenska upphovspersoner har en andel i låten (men där artisterna kan vara utländska). Högst upp denna vecka ligger låten ”Ett sista glas”, en irländsk folkvisa med svensk text av Lars Forssell, arrangemang av Ulf Björlin och framförd av Miriam Bryant. Se hela listan här: www.musikindustrin.se/topplistor/topp-20-svenskskrivet

Utöver nya topplistor har Musikförläggarna och Ifpi Sverige även tagit fram diagram över de svenska musikförlagens och skivbolagens marknadsandelar. Siffrorna i diagrammet bygger precis som topplistorna på statistik från Sverigetopplistan. Flest marknadsandelar denna vecka har musikförlaget Sony/ATV Music Publishing Scandinavia med 21,7 %. Du hittar diagrammet här: www.musikindustrin.se/marknadsandelar/forlag-topp-100-singel

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Malmberg, kommunikationsansvarig, Musikförläggarna
E-mail: johan.malmberg@musikforlaggarna.se