Musikhjälpen 2018 slog engagemangsrekord med totalt 606 337 engagemang och samlade in 50 550 204 kr

Report this content

Ikväll klockan 20.37 släpptes Musikhjälpens programledare Daniel Adams-Ray, Farah Abadi och William Spetz ut ur glasburen på ”Kärlekens torg” i Lund. Under de sex dygn trion direktsänt har rekordantalet 606 337 engagemang genomförts runt om i Sverige till förmån för Musikhjälpens kamp för allas rätt att funka olika. När sändningarna var över hade Musikhjälpen samlat in 50 550 204 kronor. Den mest önskade låten under veckan var Shallow” med Lady Gaga och Bradley Cooper och den mest önskade artisten blev Queen

Bilder från utsläppet läggs upp på här ca kl. 22.00:

– Vi har sett ett enormt stort engagemang i år för allas rätt att funka olika. Vi är så otroligt imponerade och glada över att fler än någonsin tidigare i Musikhjälpens historia har bidragit med det de kan – det är precis vad Musikhjälpen handlar om, säger Julia Blomberg, projektledare för Musikhjälpen.

Lund har varit fantastisk som värdstad, säger Pär Nordahl, projektledare för Musikhjälpen. Vi har haft massor av folk på torget dygnets alla timmar och det har varit otroligt många lokala engagemang, som inte bara fyllt torget utan skapat folkfest i hela stan. Vi har haft dansande poliser, bara en sån sak!

Hela Sverige har stöttat Musikhjälpens insamling
 https://bossan.musikhjalpen.se finns alla insamlingar som har anmälts inför och under Musikhjälpen-veckan. Dessa är taggade med ortnamn så det går att se hur många och vilka engagemang som rapporterats från just ert bevakningsområde.

Här är topplistan över de orter som vid skrivande stund samlat in mest pengar till Musikhjälpen i år med gemensamma digital insamlingsbössa:
1. Hofors med bössan “Med kärlek från Hofors” – 438 000 kr
2. Varberg med bössan “Varberg för Musikhjälpen Fantastiska Underhållningsbandet” – 319 000 kr
3. Åre med bössan "MH18ÅRE" – 227 000 kr
4. Örebro med bössan “Örebro tillsammans mot Musikhjälpen” – 189 000 kr
5. Lidköping med bössan “Lidköping för Musikhjälpen” – 122 000 kr

Totalt har Musikhjälpen kunnat räkna till rekordsiffran 606 337 engagemang i år. Publiken har bidragit till insamlingen genom att önska låtar, starta och bjuda på auktioner, starta och bidra med pengar i digitala bössor, lägga pengar i fysiska bössor, skänka pengar från företag och genomföra egna insamlingar.

När sändningen avslutades ikväll stod totalsumman på 50 550 204 kronor. Den slutgiltiga siffran kommer att justeras, då öronmärkta pengar vanligtvis fortsätter att komma in även efter Musikhjälpen-veckan. Det är Radiohjälpen som tar hand om de insamlade pengarna.

– Årets Musikhjälpen har varit den viktigaste någonsin – inte bara för allt enormt engagemang för allas rätt att funka olika, utan också för de viktiga samtal som alla deltagare har bidragit till att skapa runt om i landet. Det är samtal som har kraften att rasera murar, både här i Sverige och globalt, säger Radiohjälpens generalsekreterare Kristina Henschen och fortsätter:

– Alla de bidrag som kommit in till Musikhjälpen kommer nu att omvandlas till operativ verksamhet som kommer att göra en stor skillnad för människor med funktionsnedsättning i fattiga länder. Vi har redan fått in 33 projektansökningar på inkluderande och riktade projekt inom bland annat utbildning, sjuk- och hälsovård och påverkansarbete.

– Årets tema har blivit en viktig tankeväckare för aktörer inom det internationella utvecklingssamarbetet. Människor med funktionsnedsättning utgör de allra mest sårbara och utsatta bland de fattigaste på jorden. Deras rättigheter måste säkerställas och vi visar att vi gemensamt kan göra en enorm skillnad i rätt riktning. Människor med funktionsnedsättning måste prioriteras inom biståndet i mycket större utsträckning än idag. Nu tar vi det vidare och fortsätter kämpa för en långsiktigt hållbar och rättvis situation!, avslutar Kristina Henschen.

Musiken i Musikhjälpen
Under veckan har det kommit in ca 53 000 låtönskningar.

De fem mest önskade låtarna i Musikhjälpen 2018:
1. Shallow med Lady Gaga feat Bradley Cooper
2. “Småtjejer” med Linnea Henriksson
3. “Goliat” med Laleh
4. “Bara få vara mig själv” med Laleh
5. Bohemian Rhapsody” med Queen

De fem mest önskade artisterna i Musikhjälpen 2018:
1. Queen
2. Håkan Hellström
3. Laleh
4. Linnea Henriksson
5. Lady Gaga

Många, roliga och uppskattade auktioner
I år hölls det ca 3 800 auktioner till förmån för Musikhjälpen. Mängder av olika föremål, upplevelser och möten har auktionerats ut. Här är fem exempel på några spännande och inkomstbringande auktioner och tävlingar:
• Unik konsert med Veronica Maggio på taket till Vaxholms kastell – 224 850 kr
• Bingo Rimér - Avicii tavla "Tio Tusen kramar” 124 500 kr
• Daniel Adams Ray spelar på ditt event 88 500 kr
• Swedish House Mafia – exklusiv VIP-loge på konsert! 86 500 kr
• Farah Abadi har skapat ert romantiska ladugårdsbröllop i vackra Skåne 77 500 kr

Även Musikhjälpens bössor och tävlingar bidrog till insamlingen, här är några exempel på några som drog in mycket pengar:
 Livehjälpen – En gemensam bössa för Jocke och Jonna Lundell, Julius och Björn och KaptenRiley– 731 000 kr
 Pontus mannen med den blåa jackan – En bössa skapad av den kända Musikhjälpen-fanet Pontus Lövemark som varit med och stöttat Musikhjälpen i tio år. Arbetar som stödassistent på ett gruppboende i Mölndal utanför Göteborg – 696 000 kr
 Panta mera med esporten  Sveriges största streamers har samlat in pengar tillsammans med sina följare och stora esports- och musikaktörer har donerat sin pant – 509 000 kr
 Scouterna stöttar Musikhjälpen – Scouterna har stöttat Musikhjälpen i flera år, men 2018 storsatsade och engagerade ett större antal kårer, avdelningar och individer än någonsin tidigare – 414 000 kr
 • Teckensomstod – En bössa skapad av 4-åriga Adelina och hennes familj – 301 000 kr

Flera hundra artister och gäster har besökt glasburen under Musikhjälpen 2018.
Se höjdpunkter från
 sändningen på www.musikhjälpen.se.

2017 gick insamlingen till kampen mot barnsexhandel. När fjolårets programledartrio Molly Sandén, Kalle Zackari Wahlström klev ut ur glasburen efter sändningsveckan hade 586 000 engagemang registrerats och den insamlade summan var vid tidpunkten drygt 74 miljoner kronor.

Musikhjälpen är ett samarbetsprojekt mellan Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen.

Pressbilder Musikhjälpen 2018
Bilder från utsläppet läggs upp på här ca kl. 22.00:

Bilder från hela veckan:

Rörligt material