Sveriges bästa äppelmust koras i Kivik. Must-SM den 3 juni

Report this content

Intresset för svensk äppelmust växer i rekordfart och flera nya musterier öppnar varje år. Nu är det dags att ta reda på vilken must som egentligen är bäst. Den 3 juni i år är det dags för Sveriges första Must-SM i Kivik. Då ska Sveriges bästa must i sex olika kategorier utses. Och i en av dessa är det publiken som fäller avgörandet.

Intresset för äppelmust ökar stadigt, och ingen restaurang med självaktning kan underlåta att ha den ädla drycken på menyn.

Det är nästan som om äppelmust har tagit vinets roll hos de som vill dricka alkoholfritt, säger Elisabet Knöppel som är en av initiativtagarna till Must-SM. Elisabet är själv äppelodlare och aktiv i föreningen Svenska Musterier som är arrangör av Must-SM

Det finns en otrolig variation bland de svenska äppelmusterna, både i smak och kvalitet. Nu är det dags att vi lär oss att skilja på olika sorter och smaker och med Must-SM höjer vi ribban för de svenska musterierna.

På Must-SM kommer mustens olika kvaliteter och variationer att lyftas och juryn kommer att hitta de muster som är ”strået vassare” genom provningar inför publik.

Sex kategorier

I Must-SM tävlar man i sex olika kategorier:

• Sortren klar äppelmust
  • Sortren äppelmust med fruktkött
  • Klar äppelmust av flera sorters äpplen
  • Äppelmust med fruktkött av flera sorters äpplen
  • Innovativa drycker där äppelmust är huvudingrediens

I ”Publikens val” får publiken provsmaka alla de tävlande musterna och i de andra kategorierna är det en namnkunnig jury på plats som fäller avgörandet.
 Must-SM kommer att avhållas vid Naturskolan på Kiviks Musteri den 3 juni. Här kommer besökare att kunna smaka dussintals sorters must, lära sig om mustning och äppelodling och smaka god mat till musten.

Det finns plats för många fler musterier i vårt land, ju fler musterier desto bättre, säger Elisabeth.

– Vi tror att Must-SM blir en spännande inspiration både för den som vill lära sig mer om äppelmust och den som vill ge sig in i en växande och omväxlande näring.

Vad: Must-SM

Var: Naturskolan, Kiviks Musteri
När:
Lördag 3 juni, 12.00 - 16.00

www.must-sm.se

Must-SM arrangeras av föreningen Svenska Musterier med stöd av Leader Sydöstra Skåne.

Projektledare, Susan Bolgar,

susan.bolgar@kulturstrategi.se

073-184 02 00

För första gången någonsin – Must-SM 2017 den 3 juni vid Naturskolan på Kiviks Musteri  - en nationell premiering av svensk äppelmust

Om arrangören Svenska Musterier:
I maj 2014 bildades den nationella ideella föreningen Svenska Musterier i Kivik. Platsen för bildandet föll sig naturligt, eftersom 80 procent av Sveriges äppelodlingar ligger just på Österlen i trakten kring Kivik.

Föreningen är en sammanslutning av svenska musterier och mustaktörer som vill stärka och lyfta mustens roll i Sverige. Därför arrangerar Svenska Musterier nu för första gången Must-SM – ett publikt och festligt event för att höja äppelmustens status som fest- och måltidsdryck, och för att främja användning av kvalitetsmust.

Taggar:

Citat

Det är nästan som om äppelmust har tagit vinets roll hos de som vill dricka alkoholfritt.
Elisabeth Knöppel