Välkommen till årets Mustsläpp på Spritmuseum i Stockholm

Report this content

Den kalla våren satte spår i äppelodlingarna. Frosten gjorde så att äppelblommen i många fall uteblev och många av äpplena blev frostskadade. Men skönhetsfläcker och liten skörd till trots - årets äppelmust håller hög kvalitet.
Tisdag den 14 november kl 13.30 är det mustsläpp för media på Sprutmuseum på Djurgården.

Den kalla våren satte spår i äppelodlingarna. Frosten gjorde så att äppelblommen i många fall uteblev och många av äpplena blev frostskadade. Men skönhetsfläckar till trots, smaken är det inget fel på –tvärtom! När man ska pressa äpplena är det insidan av äpplet som räknas. Den förhållandevis kalla våren o sommaren har gjort att vi överlag har fått fram muster med hög syrlighet och lite lägre sötma, vilket gör årets must lämpad som måltidsdryck.

Idag tillverkas ett stort utbud av kvalitéter av svensk äppelmust. På många sätt lika skiftande som vin. Terroir har en grundläggande betydelse men även äppelsort, grundstam, klimat, mognadsgrad och pressutrustning spelar roll. Varje äppelmust är därför unik och tillsammans erbjuder vi musterier i Sverige en mångfald av smakrikedom.

Samtliga våra medlemmars äppelmuster finns representerade på plats. Du kan även personligen träffa aktörer från följande musterier: Berga Bruk, Edsvikens Musteri, Kiviks Musteri, Köpings Musteri, Norrtelje Musteri, Palla, Roslagens Musteri, Rudenstams Musteri, RörumsRo Frukt&Must och Backroads Farm.

För mer information kontakta:

Kajsa Leander, Berga Bruk, tfn 070-5551305, kajsa@bergabruk.com

Om arrangören Svenska Musterier:
I maj 2014 bildades den nationella ideella föreningen Svenska Musterier i Kivik. Platsen för bildandet föll sig naturligt, eftersom 80 procent av Sveriges äppelodlingar ligger just på Österlen i trakten kring Kivik.

MUST-SM den 26 maj 2018 arrangeras av föreningen Svenska Musterier - en sammanslutning av svenska musterier och mustaktörer som vill stärka och lyfta mustens roll i Sverige.  MUST-SM är ett publikt och festligt event för att höja äppelmustens status som fest- och måltidsdryck, och för att främja användning av kvalitetsmust.
MUST-SM arrangeras med stöd av LEADER Sydöstra Skåne som ett projekt för lokalt ledd landsbygdsutveckling.