Asiatisk kund beställer två system från Micronic för tillverkning av fotomasker till TFT bildskärmar Täby, 30 juli - Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40 lista: MICR), har idag erhållit en order på en laserritare LRS15000 och ett mätsystem MMS15000 för tillverkning av avancerade fotomasker för TFT-LCD bildskärmar och färgfilter från en kund i Asien. Systemen kommer att levereras under andra hälften av 2005. "De senaste beställningarna bekräftar marknadens förtroende för kombinationen av Micronics LRS15000 laserritare och MMS15000 mätsystem för produktion av avancerade TFT-LCD bildskärmar och andra tillämpningar" säger Sven Löfquist, VD och koncernchef för Micronic Laser Systems AB. "Tillsammans erbjuder dessa båda system allt som fotomaskproducenter behöver för att rita och mäta de mest avancerade fotomaskerna." Micronics ledande LRS15000-serie laserritare innehåller bl.a. större ritbord, vilket möjliggör framställning av fotomasker för tillverkning av sjunde generationens TFT-LCD bildskärmar. MMS15000 är ett system för mätning av placeringsnoggrannhet på fotomasker för TFT-LCD. Systemet används för att verifiera att mönstren på fotomaskerna uppfyller de höga kraven på precision som produktion av avancerade TFT-LCD bildskärmar ställer. MMS15000 baseras på den teknik Micronic utvecklat för laserritarna. Precisionen på mätningen av placeringsnoggrannheten är bättre än 100 nanometer och maximal fotomaskstorlek är 1300x1500 mm. MMS15000 har snabbt etablerat en marknad sedan introduktionen i oktober 2003. Detta är den sjätte beställningen av mätsystemet Kontaktperson: Sven Löfquist VD . Tel: 08-638 52 00 sven.lofquist@micronic.se Ulf Sundström Sr. Vice President, Corporate Sales Tel: 08-638 52 00 ulf.sundstrom@micronic.se Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronic tillverkar även mätsystem för bildskärmsfotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/30/20040730BIT20090/wkr0001.pdf Hela pressreleasen