Micronic erhåller ytterligare order på en laserritare för avancerade TFT-bildskärmar

Micronic erhåller ytterligare order på en laserritare för avancerade TFT- bildskärmar Täby, 12 februari, 2001 - Micronic Laser Systems AB (OM Stockholmsbörsen: MICR) är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin. Micronic har idag erhållit ytterligare en order på en LRS11000 multistråle laserritare för produktion av avancerade fotomasker för färgfilter som används i aktiva s k TFT-bildskärmar. Ordern erhölls från en betydande kund i Japan, en ledande tillverkare av fotomasker. Leverans kommer att ske under sommaren 2001. "Denna order visar på en fortsatt stark marknad inom bildskärmssegmentet, vilket är i linje med våra bedömningar", säger Bert Jeppsson, VD på Micronic Laser Systems AB. Detta är Micronic Laser Systems AB (publ.) Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan och USA och ett servicekontor i Taiwan. Micronics nettoförsäljning uppgick till 704 MSEK under 2000 (213 MSEK under 1999) och företaget har 304 anställda. För mer information, se vår hemsida www.micronic.se. Kontaktperson hos Micronic: Eva Kristensson IR-chef 08- 638 52 00 eva.kristensson@micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT00540/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT00540/bit0001.pdf