MICRONIC och ASML bildar Joint Venture för optisk direktritning

MICRONIC och ASML bildar Joint Venture för optisk direktritning Täby, Sverige och Veldhoven, Holland - 18 juli, 2003 - Micronic Laser Systems AB och ASML Holding NV tillkännager idag att de två bolagen har undertecknat ett "Memorandum of Understanding" om att bilda ett joint venture bolag för att exploatera marknaden för optisk direktritning inom halvledartillverkning. Målet för det gemensamt ägda bolaget är att utveckla ett optiskt system för direktritning som kombinerar ASMLs teknik inom halvledarlitografi med Micronics SLM-teknik för fotomasktillverkning. Direktritning är en möjlig lösning på de ökande kostnaderna för fotomasker, vilka är på väg att bli avgörande för möjligheterna att ta fram nya avancerade halvledarkonstruktioner. Konstruktioner för småserietillverkning, konstruktioner under utveckling samt konstruktioner som kräver kort "time-to-market" är områden som kommer att dra nytta av tekniken med direktritning. Den främsta fördelen med ett optiskt system för direktritning, jämfört med andra direktritningsverktyg, är dess kompabilitet med konventionella litografiprocesser för volymproduktion. Detta möjliggör en smidig övergång till fotomaskbaserad volymproduktion inom befintliga produktionsanläggningar för halvledare. Micronic kontaktpersoner: Investor Relations - Carl-Johan Blomberg: 08-638 52 00 Media Relations - Dylan McGrath, The Loomis Group: +1 415 882 9494 ASML Media kontaktpersoner: Tom McGuire - Corporate Communications: +31 40 268 5758 - Veldhoven, the Netherlands Beth Kitchener - Corporate Communications: +31 40 268 2602 - Veldhoven, the Netherlands ASML Investor Relations kontaktpersoner: Doug Marsh - U.S. Institutional Investor Relations: +1 480 383 4006 -Tempe, Arizona, USA Craig DeYoung - Investor Relations: +31 40 268 3938 - Veldhoven, the Netherlands Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se OmASML ASML är världsledande leverantör av litografiutrustning till halvledarindustrin, med komplexa system som har kritisk betydelse vid tillverkning av integrerade kretsar eller chip. Företaget som är publikt har huvudkontor i Veldhoven, Holland. ASML handlas på Euronext Amsterdam och NASDAQ under symbolen ASML. För mer information, besök företagets hemsida på www.asml.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/18/20030718BIT00050/wkr0001.pdf