Micronic och ASML tecknar licensavtal för optisk direktritning

Täby, 21 december, 2004 – Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40: MICR) och ASML Netherlands B.V. i Nederländerna har tecknat ett licensavtal som ger ASML rätten att exploatera marknaden för optisk direktritning inom halvledartillämpning baserat på Micronics patentportfölj runt SLM- (Spatial Light Modulator) och datakanalstekniken.

- Licensavtalet ger ASML exklusiv rätt att utnyttja Micronics patent kring SLM- och datakanalstekniken inom direktritning för halvledartillämpningar. - Micronic erhåller royalty på försäljning av direktritningssystem baserade på Micronics patent. - Micronic erhåller en royaltyfri rätt att utnyttja ASMLs utveckling av SLM-tekniken för fotomasktillämpningar. - Micronic erhåller en förskottsbetalning på royalty uppgående till 20 MEUR. Framtida royalties skall avräknas mot detta förskott. - Transaktionen får för närvarande ingen påverkan på Micronics resultat. ”Detta är ett led i vår strategi att utveckla värdet av vår patentportfölj genom att bredda tillämpnings-områdena. För Micronics del innebär licensavtalet förutom framtida royalty-intäkter också stora synergier vad gäller utvecklingen av nästa generations SLM-teknik, vilken blir direkt tillämpbar i våra Sigma-system”, säger Sven Löfquist, VD och koncernchef för Micronic Laser Systems AB. Direktritning Direktritning är en metod att tillverka halvledarchip utan att utnyttja fotomasker. Tillämpningsområden som kan dra nytta av tekniken med direktritning är bland annat konstruktioner för tillverkning i små serier. Företagskontakt: Sven Löfquist VD Tel: +46 8 638 52 00 sven.lofquist@micronic.se