Micronic utökar användningsområdet för Omega6600 till

Micronic utökar användningsområdet för Omega6600 till 130 nm med hjälp av FIRE Täby, 26 februari 2001 - Micronic Laser Systems AB (OM Stockholmbörsen: MICR), är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin. Micronic tillkännager idag att användningsområdet för bolagets laserritare för halvledar fotomasker, Omega6600, har utökats till att inkludera fotomasker för 130 nm. Omega6600 är utrustad med en flexibel bildrasterenhet (FIRE). Systemet har funktioner som flexibel adressgrid, förbättrad fokusstyrning, valbart dubbelpass, avancerad datakanal och CD-korrektion i realtid som inkluderar storleksjustering, mönstertäthetsberoende och närhetskorrektion. "Fotomasktillverkarnas största utmaningar i fråga om fotomasker för 130 nm handlar om CD-prestanda och produktivitet," säger Ulf Sundström, försäljningschef hos Micronic Laser Systems. "Omega6600 är den mest avancerade laserritaren på marknaden. Den nya FIRE- arkitekturen gör Omega6600 till marknadens bästa ritare för produktion av 130 nm fotomasker", fortsätter Ulf Sundström. Micronics Omega6600 är en laserritare baserad på den allra mest avancerade tekniken, med en oöverträffade CD-prestanda, hög produktivitet utan databegränsningar samt med den högsta upplösning som idag är tillgänglig för laserritare. Omega6600 har också hierarkiskt dataformat och skalbar datakanal vilket medför branschens kortaste rittider och mycket stora kostnadsfördelar för kunderna. Förutom Omega6000-serien håller Micronic på att utveckla nästa generations system, Sigma7000, som bygger på teknologin SLM (Spatial Light Modulator). Sigma7000-plattformen erbjuder produktiviteten hos laserritare och upplösningen hos elektronstrålesystem vilket gör den idealisk för fotomasker för 130 nm och framtida tekniknoder. Detta är Micronic Laser Systems AB (publ.) Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan och USA och ett servicekontor i Taiwan. Micronics nettoförsäljning uppgick till 704 MSEK under 2000 (213 MSEK under 1999) och företaget har 304 anställda. För mer information, se vår hemsida www.micronic.se. Kontaktperson hos Micronic: Eva Kristensson IR-chef 08- 638 52 00 eva.kristensson@micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/26/20010226BIT00200/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/26/20010226BIT00200/bit0002.pdf