Micronic utökar SLM licensavtal

Micronic utökar SLM licensavtal Täby, 20 december 2001 - Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40: MICR), som är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin, tillkännagav idag undertecknandet av ett avtal som utökar och stärker samarbetet med Fraunhofer IMS (Fraunhofer Institute for Microelectronic Circuits and Systems). Avtalet är en treårig förlängning av det tidigare utvecklingssamarbetet och utökar Micronics nuvarande exklusiva licensrättigheter för SLM- teknik (Spatial Light Modulator) avseende direktritning och fotomaskritning till att omfatta även inspektion och mätning. Samarbetet omfattar flera generationer av SLM-komponenter som ska ligga till grund för kommande teknologinoder för halvledare. Micronic har haft licens för SLM-tekniken, som bygger på en MEMS-krets med en plan, spegelliknande yta, sedan 1998. Avtalet utökades under 2000 till att omfatta även tillämpningar för direktritning. "Vi är mycket glada över det utvidgade utvecklingssamarbetet med Fraunhofer IMS och över att bredda våra licensrättigheter med nya tillämpningar," säger Sven Löfquist, VD för Micronic Laser Systems AB. "SLM-tekniken har ett brett användningsområde med ett flertal möjliga tillämpningar, som inspektion och mätning inom elektronikindustrin." "Avtalet med Micronic stärker Fraunhofer IMS position som det ledande forskningsinstitutet inom MEMS (microelectromechanical systems)," säger Dr. Hubert Lakner, avdelnings- och programchef på Fraunhofer IMS. Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer, samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan och USA samt ett servicekontor i Taiwan. Micronics nettoförsäljning uppgick till 704 MSEK under 2000 (213 MSEK under 1999) och företaget har 325 anställda. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se Om Fraunhofer IMS Fraunhofer Gesellschaft är Europas ledande organisation för tillämpad forskning med huvudkontor i München, Tyskland. Det består av 56 forskningsinstitut med cirka 11 000 anställda, varav hälften är forskare och ingenjörer. Fraunhofer Gesellschaft har expanderat till ett världstäckande nätverk med kontor i Tyskland, USA och Asien. Kontaktperson: Sven Löfquist VD Tel: 08- 638 52 00 sven.lofquist@micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011220BIT01110/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011220BIT01110/bit0002.pdf