Micronic utser Masashi Tsutsui till VD för Micronic Japan K.K.

Micronic utser Masashi Tsutsui till VD för Micronic Japan K.K. Täby, 13 december, 2001 -- Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40: MICR), som är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsmarknaden, tillkännagav i dag utnämningen av Masashi Tsutsui till VD för Micronic Japan K.K., Micronics japanska dotterbolag. Tsutsui kommer att vara ansvarig för att stärka Micronic Japan K.K.s position på den japanska marknaden och för den övergripande driften. Tsutsui kommer att rapportera direkt till Ulf Sundström, Micronics chef för försäljning och kundsupport. I egenskap av VD för Micronic Japan K.K. blir Tsutsui ansvarig för att säkerställa Micronics etablering på den japanska halvledarmarknaden samtidigt som den ledande ställningen på bildskärmsmarknaden skall bibehållas. Tsutsui kommer även att fortsätta arbetet med att utveckla kundsupportavdelningen, som för närvarande består av teknisk service, installations- och applikationsupport. "Tsutsui kommer att utgöra en viktig resurs när utvecklingstakten inom vår japanska verksamhet nu ökar. Han kommer även att spela en viktig roll när det gäller att stärka och utveckla verksamheten inom ramen för Micronics övergripande affärsstrategier", säger Sven Löfquist, Micronics VD. Tsutsui kommer närmast från Marubeni Corporation, där han har varit anställd i närmare tjugo år. Senast var han biträdande chef för avdelningen för kärnkraft. Han medverkade bland annat till att kärnbränsle för kommersiell användning importerades från USA för första gången i historien. Tsutsui har en ekonomexamen från Waseda-universitetet i Tokyo. Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer, samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan och USA samt ett servicekontor i Taiwan. Micronics nettoförsäljning uppgick till 704 MSEK under 2000 (213 MSEK under 1999) och företaget har 325 anställda. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se Kontaktperson Ulf Sundström Försäljnings- och kundsupportchef Tel: 08- 638 52 00 ulf.sundstrom@micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/13/20011213BIT00220/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/13/20011213BIT00220/bit0001.pdf