Micronics nya laserritare för TFT-fotomasker kombinerar upplösning med rithastighet Täby, Sverige, 4 december, 2001 - Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40: MICR), en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin introducerar idag LRS11000-TFT2, nästa generation av laserritare för TFT-fotomasker. Systemet är konstruerat för att klara de allt mindre strukturerna som används i TFT-LCD bildskärmar. Hög upplösning är ett krav för att klarade ökande specifikationerna för TFT-fotomasker. LRS11000-TFT2 ger en mycket hög upplösning samtidigt som rithastigheten bibehålls på en nivå som möjliggör en kostnadseffektiv produktion av fotomasker. Systemet använder multistråleteknik med 5 strålar, har ökad registreringsprestanda och linjebreddshållning. LRS11000-TFT2 inkluderar också en kraftfull datakanal som möjliggör snabb databehandling av mycket komplexa mönster. Därmed elimineras fördröjningar under ritning och ritkvaliteten bibehålls. Micronics LRS11000-TFT2 är förbättrad inom alla områden, däribland upplösning och datakanal, jämfört med tidigare generationer av LRS11000 säger Ulf Sundström, försäljnings- och kundsupportchef för Micronic. Med en maximal fotomaskstorlek på 1100x1100 mm och 900x1200 mm är systemet tillräckligt stort för den senaste generationens fotomasker för både TFT och färgfilter. Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer, samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan och USA samt ett servicekontor i Taiwan. Micronics nettoförsäljning uppgick till 704 MSEK under 2000 (213 MSEK under 1999) och företaget har 325 anställda. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se Kontaktperson: Ulf Sundström Försäljnings- och kundsupportchef Tel: 08- 638 52 00 ulf.sundstrom@micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/04/20011204BIT00680/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/04/20011204BIT00680/bit0002.pdf