Mycronic erhåller order på maskritare ur Prexision-serien

Täby, 19 januari, 2016 - Mycronic AB (publ), har erhållit order på en avancerad maskritare ur Prexision-serien för bildskärmstillämpningar från en kund i Asien. Systemet är beräknat att levereras under första halvåret 2017.

Mycronic erbjuder maskritare för tillverkning av fotomasker inom olika tillämpningsområden. Dessa områden är tillverkning av bildskärmar (för bland annat TV, smarta telefoner och surfplattor) samt tillämpningar inom multi-purpose marknaden, ett brett marknadssegment som omfattar många olika tillämpningar.

”Kunden har lagt order på en maskritare Prexision-8, med funktionalitet som möjliggör tillverkning av fotomasker jämförbara med generation 6. Kunden har möjlighet att senare beställa en uppgradering av systemet till en fullskalig P-8,” säger Magnus Råberg, affärsområdeschef för mönsterritare på Mycronic AB. ”Med det här systemet utökar kunden möjligheterna att producera avancerade LCD- fotomasker för bildskärmstillämpningar,” avslutar Magnus Råberg.

Prisnivån för en maskritare Prexision-8 ligger normalt i spannet 25-30 miljoner USD beroende på konfiguration och kundanpassningar. Priset för det här systemet i nuvarande konfiguration ligger i spannet 20-25 miljoner USD.

Kontaktpersoner hos Mycronic:
Magnus Råberg
Affärsområdeschef mönsterritare
magnus.raberg@mycronic.com

Per Ekstedt
per.ekstedt@mycronic.com

Om Mycronic AB
Mycronic AB är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför produktions­utrustning till elektronikindustrin. Mycronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och koncernen har dotterbolag i Frankrike, Japan, Kina, Nederländerna, Singapore, Storbritannien, Sydkorea, Tyskland och USA. För mer information, besök hemsidan
www.mycronic.com

Mycronic AB (publ) är noterat på NASDAQ Stockholm, Mid Cap: MYCR.

Mycronic offentliggör denna information enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 januari 2016, kl 08.00.