Mycronic har fått order på ett flertal SMT system från en amerikansk kund

Report this content

Täby, 21 juli, 2017 – Mycronic AB (publ), har erhållit en order på ett flertal SMT-system från en kund i USA. Ordern som erhölls i juni omfattar två stycken monteringsrobotar för placering av elektronikkomponenter MY300DX samt tolv stycken SMD Tower, ett intelligent förvaringssystem. Leveransen beräknas ske under fjärde kvartalet 2017. Ordervärdet uppgår till cirka 17 MSEK.

Mycronics affärsområde Assembly Solutions erbjuder avancerade produktionslösningar för modern elektroniktillverkning. Erbjudandet omfattar produktionsutrustning för beröringsfri applicering av lod-pasta på kretskort, system för dispensering och lackning, monteringsrobotar för montering av komponenter på kretskort, automatiserade lagringslösningar, avancerad mjukvara för effektiv processtyrning och sofistikerade produktionssystem för montering och test av kameramoduler med applikationer inom avancerat förarstöd till fordonsindustrin.

Den nya MY300 lanserades i maj 2017 som en del i maskinserien MYPro för nästa generations elektroniktillverkning. MY300 är 40 procent mer yteffektiv än tidigare modeller, vilket ger kunderna utrymme till högre produktivitet. Den når högre hastigheter tack vare automatiska programval, rullande omställningar samt snabbare kort- och verktygsbyten. Monteringshastigheten ökar markant tack vare samtidig montering av flera kretskort. Dessutom säkerställer maskinens förbättrade inspektionssystem en framtidssäker lösning för montering av de mest avancerade komponenterna.

“Efterfrågan ökar ständigt på högre produktivitet, högre grad av automation och en bättre förmåga att hantera olika typer av komponenter”, säger Robert Göthner, VP SMT, Assembly Solutions. ”Kombination av MY300, vår mjukvara för materialhantering och förvaringstornet SMD Tower ger våra kunder en mycket hög automatiseringsgrad – ett koncept som vi kallar Mycronic 4.0”.

Kontaktpersoner hos Mycronic:

Robert Göthner
VP SMT, Assembly Solutions
robert.gothner@mycronic.com

Torbjörn Wingårdh
CFO
torbjorn.wingardh@mycronic.com

Om Mycronic AB
Mycronic AB är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför produktions­utrustning med höga krav på precision och flexibilitet till elektronikindustrin. Mycronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och koncernen har dotterbolag i Frankrike, Japan, Kina, Nederländerna, Singapore, Storbritannien, Sydkorea, Taiwan, Tyskland och USA. För mer information, besök hemsidan
www.mycronic.com

Mycronic AB (publ) är noterat på NASDAQ Stockholm, Mid Cap: MYCR.

Informationen lämnades för offentliggörande den 21 juli 2017.