Mycronic lanserar en ny maskritare för multi-purpose marknaden

Täby, 18 april, 2018 - Mycronic AB (publ) lanserar FPS8100 för att möta ökad efterfrågan på fotomasker för tillverkning av fine metal masks, som används vid deponering av det organiska materialet vid framställning av OLED-bildskärmar.

Mycronic erbjuder maskritare för tillverkning av fotomasker inom flera tillämpningsområden. Dessa områden är bildskärmstillverkning (för bland annat TV, smarta telefoner och surfplattor) och
tillämpningar inom multi-purpose marknaden, ett brett segment som omfattar många olika tillämpningar.

FPS8100 kan användas i många olika multi-purpose tillämpningar och är byggd på en ny modern plattform, där flera nya teknologier är introducerade för att höja prestanda, stabilitet och rithastighet. Systemet är konfigurerat med två optiska nivåer och täcker ett ritområde på upp till
1 400mm x 1 620mm. Detta möjliggör effektiv produktion av fotomasker för tillverkning av fine metal masks som kan användas vid deponering av det organiska materialet i AMOLED-bildskärmar upp till skärmgeneration storlek 6.

”FPS8100 möjliggör för våra kunder att ha en mycket kostnadseffektiv produktion av fotomasker för tillverkning av fine metal masks. Vi erhöll under andra halvåret 2017 order på två kundanpassade
FPS-system som riktar sig mot denna marknad och vi lanserar nu en officiell produkt för detta växande segment”, säger Charlott Samuelsson, affärsområdeschef för Pattern Generators på Mycronic AB.

Multi-purpose marknaden är ett bra komplement till Mycronics maskritare för avancerade bildskärmar. Priset för en FPS8100 ligger i spannet 5-7 MUSD, beroende på konfigurering, jämfört med 2-5 MUSD för en FPS6100.

Kontaktpersoner hos Mycronic:
Charlott Samuelsson
Affärsområdeschef Pattern Generators
charlott.samuelsson@mycronic.com

Torbjörn Wingårdh
torbjorn.wingardh@mycronic.com

Om Mycronic AB
Mycronic AB är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför produktions­utrustning med höga krav på precision och flexibilitet till elektronikindustrin. Mycronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och koncernen har dotterbolag i Frankrike, Japan, Kina, Nederländerna, Singapore, Storbritannien, Sydkorea, Taiwan, Tyskland och USA. För mer information, besök hemsidan
www.mycronic.com

Mycronic AB (publ) är noterat på NASDAQ Stockholm, Mid Cap: MYCR.

Informationen lämnades för offentliggörande den 18 april 2018, kl 08.00.