myFC visar världens tunnaste bränslecell LAMINA™ Thin Film på Mobile World Congress i Barcelona

Svenska myFC medverkar på mobilvärldens största mässa, Mobile World Congress i Barcelona den 27 februari – 2 mars. Stjärnan i myFC:s uppställning i år heter LAMINA™ Thin Film, världens tunnaste bränslecell. Den drivs på myFC:s patenterade JAQ-bränsle baserat på salt och vatten.

Utöver LAMINA™ Thin Film och dess möjliga tillämpningar, kommer myFC också att visa upp JAQ-teknologin med tillhörande bränsle. MyFC skrev nyligen ett avtal med den kinesiska mobildistributören Telling för bränslecellsladdaren JAQ.

– LAMINA™ är ett resultat av vår satsning på integrerade bränsleceller. JAQ-teknologin har gjort det möjligt att bygga den här rekordtunna cellen med avsevärt högre prestanda på mindre volym, säger Björn Westerholm, vd för myFC.

LAMINA™ Thin Film är så tunn att den kan flush-monteras, alltså byggas in helt och hållet i exempelvis en smartphones chassi. Under mässan kommer myFC att visa upp flera integrerade mobiltelefoner och skal, och demonstrera framtida tillämpningar. MyFC:s affärsmodell för integrerade bränsleceller kommer företrädesvis att baseras på licensiering.

MyFC kommer att finnas i den svenska paviljongen i Hall 7. Företaget deltar också på presseventet Showstoppers, som går av stapeln söndagen den 26 februari, alltså dagen före mässans början. Pressträffen, som hålls vid University Barcelona (Gran Via de les Corts Catalanes) har som syfte att sammanföra företag med journalister som vill upptäcka nya innovationer inom konsumentelektronik.

Denna information är sådan information som myFC är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 februari 2017 kl. 07:55 CET.

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar gröna energilösningar och är världsledande inom mikrobränsleceller. Företagets första vätgasdrivna produkt, myFC PowerTrekk, är en hybridladdare för mindre elektriska enheter som mobiltelefoner och surfplattor och drivs på vanligt salt och vatten. I Q4 2015 lanserade bolaget sin nya generation laddare med namnet, JAQ. myFC grundades 2005 och tillhör koncernen myFC Holding AB. myFC Holding noterades i maj 2014 på NASDAQ | First North. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com