• MyHeritage/

MyHeritage gör betydande svensk släkthistorisk databas tillgänglig online för första gången

Report this content

46 miljoner poster ur husförhörslängder av hög kvalitet som sträcker sig mellan 1880-1920 kommer att kunna ge alla med svensk bakgrund god information om sina rötter

Stockholm, Sverige: MyHeritage, den ledande destinationen för att upptäcka, bevara och dela släkthistoria tillkännagav i dag att husförhörslängderna för 1880-1920, kyrkböcker med uppgifter om alla personer i en församling, nu finns tillgängliga, indexerade och sökbara online för första gången. Dessa poster ger en unik inblick i våra förfäders liv vid varje given tidpunkt, med information om födslar, dödsfall, äktenskap, adresser och förändringar i hushållssammansättningen.

Unik inblick i dina förfäders liv

Husförhörslängderna är den primära källan för utforskandet av personer och familjer i Sverige i det förflutna. Uppgifter finns med i databasen från så långt tillbaka som 1838, men majoriteten av uppgifterna omfattar perioden 1880-1920.

Eftersom husförhörslängderna uppdaterades varje år kan familjer följas år för år, och ofta från plats till plats i hela landet. Fram till 1894 skulle församlingsprästen varje år hålla förhör i sin församling för att betygsätta och dokumentera varje vuxen persons kunskap i kristendom. Prästen bokförde även födelsedatum, giftermål, dödsfall, vart människor hade flyttat eller varifrån de kom, och tillade ibland ett par andra uppgifter. Varje år skulle prästen uppdatera informationen från föregående år och notera förändringar inom hushållet. Efter 1894 blev anteckningarna mindre fokuserade på kristendomskunskap och mer inriktade på dokumentation av människorna i församlingen.

MyHeritage hittar ny information åt dig

Dessa poster, plus över 6 miljarder andra globala poster, finns tillgängliga i SuperSearch™, MyHeritages sökmotor för historiska dokument. MyHeritages matchningsteknologier kommer att kunna göra det möjligt att matcha poster från den här samlingen med personer i användarnas släktträd. Användarna kan sedan spara matchningarna, importera data direkt till sina egna släktträd och till och med skapa nya profiler från själva posten.

”Husförhörslängderna är en unik samling.”, säger Russ Wilding, ansvarig för innehåll på MyHeritage. ”Det är unikt för Sverige att man kan följa människor så här år för år. Att bilderna är i färg och av verkligt hög kvalitet är ju en självklar bonus. Alla som har förfäder som bodde i Sverige mellan 1880-1920 har nu möjlighet att hitta dem i samlingen, vilket ger alla våra användare med svenska rötter en otrolig hjälp i jakten på sin släkthistoria.”

Samlingen består av indexerade färgbilder som tillhandahålls av MyHeritages samarbets-partner, ArkivDigital. För att leta efter dina förfäder i husförhörslängderna besök: www.myheritage.se/husforhorslangder

Om

MyHeritage är den ledande destinationen för att upptäcka, dela och bevara släkthistoria. Som tekniskt ledande i branschen gör MyHeritage släktforskning till en aktivitet som är tillgänglig och givande – direkt. Företagets globala användargrupper har tillgång till ett massivt bibliotek av historiska register och internationella samlingar av släktträd. Dessutom är företaget banbrytande i sökande och matchning. MyHeritage är uppskattat av miljontals familjer för sitt enkla sätt att forska fram släkthistoria från förr och nu och för att kunna spara den för framtida generationer. MyHeritage är tillgängligt på 42 olika språk. www.myheritage.se

Sara Silander
Scandinavian Community Manager
Telefon: 08-55 92 12 02
E-postadress: sara@myheritage.com

Citat

Husförhörslängderna är en unik samling. Det är unikt för Sverige att man kan följa människor så här år för år. Alla som har förfäder som bodde i Sverige mellan 1880-1920 har nu möjlighet att hitta dem i samlingen.
Russ Wilding, ansvarig för innehåll på MyHeritage