MOTORBRANSCHEN MOT STRÖMMEN I DALARNA

Report this content

I en tid där dystra siffror kring ungdomsarbetslösheten präglar Sverige, erbjuder motorbranschen lysande möjligheter. Både på kort- och lång sikt behöver branschen rekrytera i Dalarnas län. Det visar årets upplaga av Tempen på motorbranschen, en rapport framtagen av Motorbranschens Yrkesnämnd och Lackerarnas Yrkesnämnd.  Detta innebär stora möjligheter för de elever som väljer fordons- och transportprogrammet på gymnasiet.

Det finns ett långsiktigt rekryteringsbehov i motorbranschen. En enkät bland arbetsgivare visar att branschen i Sverige under den kommande treårsperioden kommer att behöva rekrytera över 5000 personer. I Dalarnas län är behovet bland det största i landet. Här uppger över femtio procent av arbetsgivarna att rekryteringen det senaste året berott på expansion. Samtidigt uppger över en tredjedel av företagen att de haft svårt att hitta personal under det senaste året.

– I och med kommande pensionsavgångar ser vi ett stort behov av att anställa yrkeskunnig personal på alla nivåer; allt från chefer, välutbildade mekaniker, och tekniker till reservdelspersonal, säger Karl-Olov Alvin, chef på Bilmetro Lastbilar Mora.

Parallellt med detta har antalet elever som studerar på gymnasieskolans fordons- och transportprogram minskat på nationell nivå under de senaste åren visar statistik från Skolverket – inte minst på grund av stora demografiska skillnader mellan årskullarna. I slutänden är detta ett allvarligt problem för motorbranschen som har ett behov av att nyanställa kompetenta ungdomar.  Enligt en ny rapport från Arbetsförmedlingen är fordons- och transportprogrammet ett av de yrkesförberedande gymnasieprogram som ger bäst möjlighet till arbete för ungdomar, en prognos som gäller både på fem och tio års sikt.

– De kommande veckorna står cirka 100 000 elever i begrepp att välja gymnasieprogram. Att berätta om de möjligheter som finns för den som väljer att gå fordons- och transportprogrammet är därför angeläget. Branschens egen årliga undersökning och ny data från Arbetsförmedlingen visar återigen tydligt att motorbranschen erbjuder goda möjligheter till jobb för ungdomar. Att allt färre ungdomar väljer utbildningarna inom gymnasieskolans fordons- och transportprogram är ett problem som resulterat i att företagens efterfrågan på kvalificerad arbetskraft är större än det utbud som finns idag, säger Caj Luoma, VD i Motorbranschens yrkesnämnder.

2011 genomförde Transportgruppen/MYN och LYN och TYA en undersökning på länsnivå för fordons- och transportprogrammet. Denna visade att elever på fordons- och transportprogrammet i Dalarnas län har lätt att snabbt få jobb jämfört med elever på andra gymnasieprogram och i andra län.

Den som väljer att studera på fordons- och transportprogrammet har mycket goda chanser att få ett kvalificerat arbete direkt efter gymnasiet. Av eleverna på programmet vid St: Mikaelsskolan i Dalarna hade till exempel samtliga elever fått jobb två år efter examen, vilket är en utomordentlig siffra, framhåller Caj Luoma.

Läs mer i bifogad rapport. Öppnas i Adobe.

Mer information/kontaktpersoner:
Caj Luoma
VD Motorbranschens yrkesnämnder (TransportGruppen)
Tel: +46(0)8-7627156
Mobil:+46(0)730-447156
Mail: Caj.Luoma@transportgruppen.se

Välkommen att besöka vår webbsida www.bilproffs.se

Fakta

Motorbranschens yrkesnämnder, Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN) och Lackerarnas Yrkesnämnd (LYN), är samarbetsorgan i yrkesutbildnings- och kompetensförsörjningsfrågor mellan Motorbranschens Arbetsgivareförbund och IF Metall resp. Svenska Målareförbundet.

Verksamheten bedrivs under varumärket Bilproffs.se.

Taggar: