Medtechföretaget MYoroface tar in 3,6 miljoner kronor

Medtechbolaget MYoroface andas framtidstro. Två välrenommerade investerare har gått in i bolaget, samtidigt som ALMI utökar sin andel.

– Därmed kan vi fortsätta vår expansion i syfte att hjälpa fler att komma till rätta med dysfagi, det vill säga ät- och sväljsvårigheter, säger Ylvali Gerling, vd på MYoroface.

Bild: MYoroface styrelse från vänster: Henrik Rammer, Ylvali Gerling (vd), Per Grundström (ordförande), Linn Hägg (försäljnings- och marknadschef) samt Isabelle Waldenström (Almi Invest). På bilden saknas innovatören Mary Hägg .

Allt fler vårdgivare börjar få upp ögonen för den neuromuskulära (både muskler och nervbanor stimuleras) behandlingsmetoden IQoro. Metoden hjälper människor att återfå sväljförmågan efter till exempel sjukdom, stigande ålder, medfödd skada eller mellangärdesbråck. Förutom sväljsvårigheter är symptomsom halsbränna, klumpkänsla och rethosta och reflux (uppstötningar av mat och magsyra) vanliga.

– Antalet drabbade ser likartat ut världen över så marknaden är stor. Förutom vår fortsatta etablering i Sverige gör vi parallella satsningar mot bland annat Storbritannien och Norge. Intresset från andra länder ökar stadigt för varje vecka, förklarar Ylvali Gerling.

Investeraren Henrik Rammer, med lång ägarerfarenhet inom både medelstora industriella bolag samt mindre växande medicinteknikbolag , går in i MYoroface, som han menar har tagit fram en metod som är genial.

­  Munhanteln behandlar inte bara symptomet utan det underliggande problemet på ett långsiktigt sätt. Det har tidigare varit svårt att uppnå, säger Rammer.

Även Roger Leijonqvist, ekonom med 19 år i Handelsbanken och numera verksam inom riskkapitalbolaget Triton, är trygg i satsningen.

MYoroface adresserar en bortglömd patientgrupp med en behandlingsmetod som bidrar till betydande förbättring av livskvaliteten. IQoro har goda möjligheter att bidra till stora samhällsekonomiska besparingar inom sjukvården, tror Leijonqvist.

Båda investerarna betonar att det är en satsning minst lika mycket med hjärtat. Känslan över att vara med och bidra med en etablering som kan göra skillnad för så många människor världen över är givande.

– Henrik Rammer och Roger Leijonqvist kommer in och förstärker ett redan starkt team. Nu blir det fullt fokus framåt på försäljning, såväl nationellt som internationellt, säger Ylvali Gerling.

Ylvali Gerling
ylvali@myoroface.com

MYoroface är ett medicintekniskt och forskningsdrivet företag med säte i Hudiksvall. Vi har utvecklat produkten IQoro, som med bevisad effekt behandlar ät- och sväljsvårigheter. Vår ambition är att hjälpa berörda personer att öka eller återfå sin livskvalitet. I dag handlar det om mer än två miljoner svenskar som kan behandlas med IQoro.

Taggar: