Näckebro köper sju fastigheter

Näckebro köper sju fastigheter i centrala Malmö av WASA för 452 Mkr. Näckebro genomför ett strategiskt förvärv i centrala Malmö genom att från WASA förvärva sju kommersiella fastigheter med en total yta om cirka 57 000 kvadratmeter och med bruttohyresintäkter som beräknas uppgå till 47 Mkr. Köpeskillingen är 452 Mkr. Fastighets AB Näckebro, som noteras på Stockholms Fondbörs O-lista sedan i juni 1996, har förvärvat sju kommersiella fastigheter innehållande kontor, butiker och hotell i centrala Malmö från WASA med en total yta uppgående till 57 064 kvadratmeter, varav 9 871 kvadratmeter utgörs av garage. Fastigheternas adresser och registerbeteckningar framgår av nedanstående förteckning. Vakanserna i beståndet är för närvarande cirka 9 procent av hyresvärdet. Bruttohyresintäkterna beräknas uppgå till 47 Mkr. Köpeskillingen är 452 Mkr. - Affären med WASA skall ses som ett strategiskt förvärv i Malmös absoluta centrum, säger Näckebros verkställande direktör Lennart Schönning i en kommentar. Vi ser framför oss en stark utveckling i Malmöregionen, med fallande vakanser och därmed stigande hyresnivåer. Dessutom kompletterar de nya fastigheterna vårt existerande bestånd i Malmö. Totalt kommer vi att äga drygt 210 000 kvadratmeter i Malmö. Förvärvet sker med tillträde den 31 december 1996 och ger således ingen resultateffekt för Näckebro under 1996. Till redaktionen: För ytterligare information, kontakta: Lennart Schönning, verkställande direktör i Fastighets AB Näckebro, tel 08-459 20 01, 070-645 02 50 Adress Registerbeteckning Yta Södergatan 16, Claus Mortensen 29 6 502 kvm Baltzargatan 29 Lilla Nygatan 11 Gustav Adolf 12 3 148 kvm Stortorget 17 Lejonet 2 5 855 kvm Södergatan 3 Oscar 16 2 428 kvm Gustav Adolfs Torg 47Söderport 9 7 466 kvm Kalendagatan 4 von Conow 51 2 221 kvm Baltzargatan 31 von Conow 54 29 444 kvm