NattoPharmas vitamin K2-produkt MenaQ7 PURE godkänt som födoämne enligt EU:s Novel Food direktiv

NattoPharma ASA:s produkt MenaQ7 PURE har igår, den 15 april 2015 blivit godkänt som Novel Food av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA). Det innebär att MenaQ7 PURE, ett syntetiskt K2 vitamin, som Nattopharma utvecklat nu är godkänt för marknadsföring inom EU. Men det innebär också att produkten kan börja adderas i olika typer av multivitaminprodukter eller i mejeriprodukter som mjölk och ost.

Vitamin K2 har en vetenskapligt bevisad effekt mot folksjukdomar som osteoporos (benskörhet) och ateroskleros (åderförkalkning). Ett godkännande av EFSA är en förutsättning för att vitamin, kosttillskott och nya livsmedel ska få tillstånd att säljas inom EU. Tidigare var verksamheten koncentrerad mot traditionellt framtagen vitamin K2 med betydligt högre framställningskostnader och svårare kvalitetssäkringsrutiner.

– MenaQ7 PURE är en syntetisk produkt som är renare, stabilare och billigare att producera än tidigare tillgängliga alternativ. Godkännandet är ett genombrott då vi nu för första gången kan förse massmarknaden i Europa med det viktiga vitaminet K2. Detta ökar vår konkurrenskraft och innebär en kvalitetsstämpel i vårt arbete med att marknadsföra MenaQ7 PURE internationellt, främst USA, säger Hogne Vik, CEO på Nattopharma.

Norska Nattopharma offentliggjorde den 9 april att de avser att sekundärnoteras på Nasdaq First North Stockholm. Då fanns ännu inte det godkännande från EFSA som nu beviljats.

– Det har varit en lång process. Ansökan till EFSA lämnades in i april 2014 och det har tagit ett år att få MenaQ7 PURE godkänt. Man kan säga att godkännandet kom i rätt tid, precis lagom till den stora lanseringen på mässan Vitafoods i Geneve, Schweiz i början av maj, fortsätter Hogne Vik.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Hogne Vik, CEO, Nattopharma, +47-97535326, hogne.vik@nattopharma.com

Om MenaQ7®
MenaQ7® är det mest väldokumenterade kommersiellt tillgängliga K2 vitamin som finns på marknaden idag. Produkten har en stabil och garanterad aktiv substans och omfattas av ett flertal sökta och godkända internationella patent. För mer information om MenaQ7 se www.menaq7.com .

Om NattoPharma
Norska bioteknikföretaget NattoPharma ASA grundades 2004 och är idag världsledande på forskning och utveckling av vitamin K2. NattoPharma äger också varumärket MenaQ7, en produkt som innehåller naturligt framställt vitamin K2. Bolaget har arbetat med ett mångårigt forsknings- och utvecklingsprogram för att vetenskapligt visa det naturliga vitamin K2 hälsofrämjande effekter för marknaden inom funtional food [1] och kosttillskott. För mer information, se www.nattopharma.com .

[1] Mervärdesmat som ger vetenskapligt visad fysiologisk effekt.

Taggar:

NattoPharma, the world leader in Vitamin K2 Research and Development, has invested millions of dollars in in-vitro, in-vivo, and clinical studies to document the effects of MenaQ7® Vitamin K2 as MK-7. This commitment has created the only patented and clinically validated K2 on the market. After establishing the first commercial Vitamin K2 with its flagship brand, MenaQ7®, NattoPharma has consistently answered and met market needs through the development of new production technologies: • In 2012, the company introduced MenaQ7® Crystals, which represented an important breakthrough in the new generation of Vitamin K2 products, producing the purest natural MK-7 available.• In 2014, NattoPharma introduced the only all-trans nature-identical synthesized Vitamin K2, MenaQ7® PURE. Not only did the company succeed in changing the market with MenaQ7® PURE – offering a high-quality, competitively priced ingredient – but its efforts were rewarded with the NutrAward for Best Functional Ingredient at Natural Products West/engredea 2015.Vitamin K2 is essential for the body to utilize calcium to build healthy, strong bones and to inhibit calcium deposits in the arteries. Published clinical studies have demonstrated the high bioavailability and proof of efficacy for Nattopharma’s all-trans MK-7 products in healthy and diseased populations, for bone and cardiovascular health. NattoPharma continues to build its competitive advantage through focus on IPR and has patents both granted and pending related to relevant healthbenefits and market segments, creating extra value for its customers. And NattoPharma staff consists of professionals people with longstanding experience in medical and biochemical research as well as pharmaceutical and food supplement development. By understanding and controlling the chemistry, NattoPharma provides the market all-trans MK-7 products, while our sales and marketing team has extensive knowledge of international market demands with which it supports our partners.