Korna stylas och visas upp - skolmästerskap i Showmanship på Uddetorp

Vilken skola är bäst på att styla och visa upp en ko? Det avgörs onsdagen den 9 maj på Uddetorp i Skara, då skolmästerskapen i Showmanship avgörs.

För att lyckas i tävlingarna behöver man vara duktig i både teori och praktik. Korna ska exteriörbedömas, klippas och stylas för att sedan visas upp för en domare. Under dagen gör eleverna också ett teoriprov i anatomi. Fem lag med elever från olika skolor i Sverige träffas för att avgöra vem som blir årets vinnare.

Eleverna på Uddetorp har lyckats bra i skol-SM tidigare år. Med en seger 2015, en andraplats 2016 och ytterligare en seger 2017 finns flera bra meriter i bagaget. Den skola som vunnit tidigare års skolmästerskap får äran att arrangera tävlingarna nästkommande år, därför är det åter igen Uddetorps tur att hålla i evenemanget. Det vinnande laget får dessutom möjlighet att åka till Paris och representera Sverige i en större exteriörtävling där tävlande från hela Europa deltar.

Tider och program
Programmet pågår från 10.00 till 14.00 med avbrott för lunch mellan 12.00 och 13.00. Under förmiddagen genomförs teoriprov, exteriörbedömning samt klippning och styling av korna. Efter lunch är det dags för uppvisning.

Liliane Graje
liliane.graje@vgregion.se