Ny framtidsutbildning inom förnybar energi till Biologiska Yrkeshögskolan i Skara

Nu kan Biologiska Yrkeshögskolan i Skara (BYS) även erbjuda yrkeshögskoleutbildning till drifttekniker inom förnybar energi. Det meddelades av Myndigheten för Yrkeshögskolan under fredagens presskonferens.

Det är spännande att få gå in på ett helt nytt utbildningsområde och kunna bredda vårt utbud, säger Malin Ljungné, rektor på Biologiska Yrkeshögskolan.

Under fredagen beviljades BYS även att fortsätta utbilda framtidens hovslagare, kvalificerade djurvårdare, agrotekniker och verksamhetsledare inom hästrelaterade näringar. Förutom dessa har BYS som tidigare yrkeshögskoleutbildning inom småskalig virkesförädling, unghästutbildning, klövvård och trädgård.

Vi är mycket glada över att få fortsatt förtroende att erbjuda utbildningarna. Ansökningarna har krävt mycket arbete och högt engagemang från personalen, avslutar Malin.

Malin Ljungné, rektor Biologiska Yrkeshögskolan
malin.ljungne@vgregion.se

Biologiska Yrkeshögskolan i Skara (BYS) är en del av Naturbruksförvaltningen, Västra Götalandsregionen. Naturbruksförvaltningen driver utbildnings- och utvecklingsverksamhet på fem platser: naturbruksskolorna Svenljunga, Sötåsen, Uddetorp och Axevalla Hästcentrum samt BYS (Biologiska Yrkeshögskolan i Skara). Förvaltningen får sina direktiv från Regionutvecklingsnämnden som är underställt Regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen, uppdraget specificeras sedan av naturbruksstyrelsen.

Taggar: