Pressinbjudan: Skolmästerskap i plöjning på Uddetorp

Onsdagen den 10 oktober håller Naturbruksskolan Uddetorp i Skara skolmästerskap i plöjning.

- Syftet är att eleverna ska få träna på att plöja på rätt sätt, vilket är en viktigt moment inom växtodling. De som lyckas bäst får sedan möjlighet att delta i Sverigemästerskapen i plöjning nästa år, berättar Per-Erik Larsson, yrkeslärare på Uddetorp.

Att plöja på rätt sätt handlar om mer än att bara vända upp jord. Rätt djup, jämna drag och hög precision är det som gäller för att lyckas. På plats finns en jury bestående av både elever och lärare, som mot slutet av dagen avgör vilka ekipage som lyckats bäst. Förutom maskinekipage finns också hästekipage på plats för att eleverna ska få prova på att plöja som man gjorde förr i tiden - med hästen som drivkraft.

Dagens program
08.20: Uppstart och genomgång av dagens moment.
09.00: Start på fältet. Eleverna ställer upp vid sin tilldelade teg och vid signal plöjs första fåran.
12.00 - 13.00: Lunch.
14.00: Första ekipagen avslutar momentet (ungefärlig tid)

Per-Erik Larsson, yrkeslärare
per.erik.larsson@vgregion.se