25 snabba reformer för ett levande hav

Idag i Almedalen presenterade Naturskyddsföreningen en helt ny rapport med förslag på 25 åtgärder som snabbt skulle bidra till levande, rena hav.

- Det här är 25 enkla och tydliga förslag för ett renare hav som bara är att sätta i sjön. Våra förslag riktar in sig på de beslut som Sverige kan fatta idag, utan att behöva gå omvägen via EU. Vi fick idag ett oväntat starkt stöd från centrala politiker i flera frågor, säger Mikael Karlsson.

Rapporten omfattar förslag för bland annat hållbara fiskemetoder, stärkt strandskydd, marina reservat, stöd till praktiskt havsmiljöarbete samt skydd av hotade arter.

- Det har etablerat sig en bild i svensk politik av att alla beslut som rör våra vatten och hav först måste gå via EU-systemet. Den här rapporten visar tydligt att det är en missuppfattning som ibland används som en ursäkt för att slippa göra åtgärder som ger ökad rikedom i haven, säger Ellen Bruno, sakkunnig marina ekosystem och fiske på Naturskyddsföreningen.

Mer om punkterna finns att läsa i en debattartikel på Svenska Dagbladet.

Hela rapporten finns också bifogad.

För mer information:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22

Ellen Bruno, , sakkunnig marina ekosystem och fiske Naturskyddsföreningen, 076-786 95 12

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildare, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00