89 procent har klädesplagg de inte använt det senaste året

Var femte vuxen (motsvarande 1.4 miljoner människor) har mellan 10 och 20 plagg i garderoben som de inte använt det senaste året. Bara 7 procent har använt alla sina plagg under ett år. Skjortor, blusar, jeans och kavajer är de vanligaste hyllvärmarna enligt en ny undersökning som presenteras idag.

Idag arrangerar Naturskyddsföreningen Klädbytardagen runt om i hela Sverige. I år är det rekordmånga arrangemang, 87 stycken, från Lund i söder till Arvidsjaur i norr. Upplägget är enkelt. Besökarna plockar med sig 5 fina och fräscha plagg och byter till sig 5 nya.

För att få reda på hur många som har kläder hemma i garderoben som de skulle kunna byta till sig under Klädbytardagen fick undersökningsföretaget Yougov i uppdrag att fråga 1000 personer i ett representativt urval mellan 18-74 år följande frågor:

Har du något klädesplagg i din garderob som du inte har använt under det senaste året? (Räkna inte strumpor, bad- eller underkläder)

Har du något av följande klädesplagg i din garderob som du inte använt under det senaste året?

Resultatet finns i den bifogade filen. Bifogat finns också en PM med fakta om svenskarnas klädkonsumtion, hur länge plaggen används och effekterna på miljön.

Här hittar du en lista på alla lokala arrangemang och kontaktuppgifter:

För mer information:

Jessica Andréason, projektledare Klädbytardagen, 073-944 99 10

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildare, 070- 925 18 93

Undersökningen har genomförts av opinionsinstitutet YouGov. Under perioden 5-8 april har sammanlagt 1000 intervjuer genomförts (representativ bland svenska befolkningen på ålder, kön och region). Datainsamling via YouGovs online access panel.

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00