Aktiviteter över hela landet om medvetet mode

I morgon börjar Naturskyddsföreningens årligen återkommande kampanj Miljövänliga Veckan. Temat i år är ”Medvetet mode”. Runt om i landet genomför föreningens lokala kretsar aktiviteter.

Modevisningar, klädbytarträffar, utställningar och workshops i re-design. Det är exempel på aktiviteter med klädtema som lokala naturskyddsföreningar arrangerar. Överallt handlar det om att ge information om textiliernas miljöeffekter – både här hemma och i tillverkningsländerna. Syftet är att hjälpa konsumenter att hitta miljömärkta alternativ och tänka efter innan man köper nya kläder. Den ständigt ökande konsumtionen av billiga kläder och textilier är omöjlig att få ihop med mål om en giftfri miljö.

– Medvetenheten om de miljökonsekvenser som gifter i våra kläder och tyger har på hälsan och miljön har ökat hos återförsäljarna. Nu ser vi att butikskedjorna ökar utbudet av ekologiska material och miljömärkta kläder och börjar ställa krav på sina producenter, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.

Att köpa second hand-kläder är att klä sig klimatsmart. Undersökningar visar att det används 97 procent mindre energi om man köper t.ex en t-tröja eller ett par jeans på second hand jämfört med om samma plagg hade nytillverkats.

För med fakta:

Se hela listan på aktiviteter i landet och namn på kontaktpersoner: http://www.naturskyddsforeningen.se/miljovanligaveckan

Se Naturskyddsföreningens shoppingguide med butiker som säljer miljömärkta kläder: http://www.naturskyddsforeningen.se/ekotextil

Tre exempel på aktiviteter under Miljövänliga Veckan som pågår 27/9 – 5/10:

Stockholm Medvetet mode på Centralen lördag 4/10 kl 8-19. Emmaus, Läkarmissionen, Myrorna och Stadsmissionen medverkar i Naturskyddsföreningens kampanj med det bästa sortimentet i minibutiker och möjligheten att skänka en gåva. Naturskyddsföreningen är på plats med information och inspiration.
Kontakt: Natasja Börjesson, tel 073-663 50 71 och Emilia Mellberg, tel 0763-070 352.

Borås Torsdag 2/10 kl 18.30 – 20.30 Medvetet Mode på Grand Hotell. Kvällen bjuder på modevisning, föreläsning och försäljning av miljövänligare kläder och textilier. Kontakt: Nisse Lindh, 070 - 433 45 48

Malmö Lördag 4/10 kl. 12-17 Byt ut din garderob. Klädbytarträff på Panora Folkets Bio med filmvisning kl 15 och klädutställning. Kontakt: Emelie Kärre 073-614 80 39

För frågor kontakta: Mikael Karlsson, ordförande 070-316 27 22 mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se Emma Schütt, projektledare Miljövänliga Veckan, 076-10 92 844 emma.schutt@naturskyddsforeningen.se Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19 anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se