Anna Nilsdotter ny kommunikationschef på Naturskyddsföreningen

Anna Nilsdotter har anställts som ny kommunikationschef vid Naturskyddsföreningen. Senast kommer hon från ett uppdrag som vice vd för hållbarhetskonsultföretaget Enact. 2007-2011 var hon ordförande för svenska Amnesty International. Hon har också nominerats till "Framtidens kvinnliga ledare" av karriärnätverket Shortcut samt återkommande funnits med på CSR i praktikens lista över de mest tongivande personerna när det gäller att påverka företagens hållbarhetsarbete.

- Det känns väldigt roligt och inspirerande att ta över som kommunikationschef på landets äldsta och mest inflytelserika miljöorganisation. Världen står inför ett antal brännande globala miljöutmaningar och ideella organisationer spelar en nyckelroll för att påverka konsumenter, företag och politiker. Jag kommer att leda en ny och utökad kommunikationsavdelning där vi kommer att arbeta ännu mer strategiskt med både extern och intern kommunikation, säger Anna Nilsdotter.

Anna har en magisterexamen i statskunskap, med inriktning på mänskliga rättigheter och internationell utveckling. Hon tillträder sin nya tjänst den 25 november.

- Anna Nilsdotter har en lång erfarenhet av ledarskap och kommunikation i både näringslivet och den ideella sektorn, något som varit särskilt viktigt när vi nu ska bygga en större kommunikationsavdelning och nå ut till nya målgrupper, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Högupplöst pressbild finns bifogad.

För mer information:

Anna Nilsdotter, tillträdande kommunikationschef Naturskyddsföreningen, 073- 645 27 80

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85

Kristoffer Talltorp, pressansvarig, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 191 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00