Äntligen stänger Vattenfall olönsam kärnkraft!

Naturskyddsföreningen välkomnar dagens besked från Vattenfall att reaktorerna Ringhals 1 och 2 ska stängas under 2018-2020.

– Beskedet visar att Vattenfall börjat tänka ekonomiskt och inse att kärnkraften inte längre står sig i konkurrensen med förnybar energi, säger Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Priserna på förnybar energi har sjunkit kraftigt de senare åren, samtidigt som de ökat på kärnkraften i och med de säkerhetskrav som visat sig nödvändiga som en följd av Fukushima-olyckan.

– Utvecklingen visar dessutom allt tydligare att kraven på flexibilitet kommer att bli allt viktigare i framtidens energisystem, något som kärnkraften inte kan leverera, säger Anna Wolf, sakkunnig i energifrågor hos Naturskyddsföreningen.

Länge har debatten och det politiska läget varit låsta i ett skyttegravskrig för och emot kärnkraft. Dagens besked är en tydlig signal på att marknaden själv har avgjort frågan.

– Nu när kärnkraftselefanten går ut ur rummet är det vår förhoppning att det äntligen ska låsa upp många knutar i energidebatten och marknaden får en tydlig signal om att framtiden ligger i ett hundra procent förnybart energisystem, säger Svante Axelsson.

För frågor:
Svante Axelsson, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen, 070 -728 25 85
Anna Wolf, sakkunnig i energifrågor, Naturskyddsföreningen, 0709 -54 00 02

Eva-Lena Neiman, tf pressansvarig, Naturskyddsföreningen, 070-794 04 07

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom har vi en egen miljömärkning, Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 221 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor.   www.naturskyddsforeningen.se   | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00