Blockpolitiken är ett allt större miljöproblem

Idag skriver Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson och generalsekreterare Svante Axelsson på Dagens Nyheters debattsida om hur blockpolitiken har blivit ett hot mot reformtempot i den svenska miljöpolitiken.

I artikeln efterlyser Mikael Karlsson och Svante Axelsson en blocköverskridande överenskommelse om miljö- och klimatpolitiken. Idag finns det en riksdagsmajoritet i en rad miljöfrågor som sträcker sig över blockgränserna, men som inte genomförs eftersom de politiska partierna är fast i sina politiska block.

Några exempel på sådana reformer är:

-          Bonus-Malussystem som gynnar den som köper bränslesnåla bilar.

-          System för nettodebitering som producerar egen el.

-          Återinförande av kadmiumskatt på handelsgödsel.

-          Förbud mot det hormonstörande ämnet bisfenol A (BPA) i alla material i kontakt med livsmedel.

Läs hela artikeln på:

För mer information:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildare, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00