Coop vinnare i Naturskyddsföreningens butiksgranskning av ekologiskt utbud

Naturskyddsföreningens medlemmar har gjort stickprovskontroller i butiker på 38 olika orter runt om i landet för att kartlägga tillgången på ekologiska alternativ för sex vanliga vardagsvaror. I testet fick Coop flest poäng och därmed vinnare i att erbjuda sina kunder ekologiska alternativ, tätt följd av ICA och Willys.

- Konsumenternas intresse för att köpa ekologisk mat ökar hela tiden och därför är det glädjande att så många mataffärer faktiskt erbjuder alternativ till den oekologiska maten. Att ha många och prisvärda alternativ är enligt kunderna själva det viktigaste för att byta till ekologiskt. Coop och ICA är i en kategori för sig, men det är också roligt att Willys kan visa att det går att kombinera en lågprissatsning med ekologiskt, säger Johanna Sandahl, vice ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningens medlemmar har under hösten granskat utbudet av följande varor i handeln:

• Kaffe
  • Russin
  • Banan
  • Potatis
  • Kött
  • Mjölk

I kampanjen #byttilleko har just dessa varor lyfts fram som exempel på sådant som ger en stor miljövinst och som konsumenter enkelt kan byta till ekologiskt.

Ekologiskt kaffe, bananer och mjölk är de varor som är vanligast förekommande i butikerna.

Antalet undersökta butiker som fått 6 poäng i undersökningen, dvs erbjuder ekologiska alternativ till de sex listade ovan:

Coop                  37 (av 46 = 80%)

ICA                      34 (av 71 = 48%)

Willys                 10 (av 19 = 53%)

Hemköp            4 (av 15 = 27%)

Övriga                2 (av 16 = 13%)

City Gross         1 (av 5 =20%)

Hela undersökningen finns bifogad inkluderat lista på samtliga undersökta butiker runt om i landet.

För mer information:

Johanna Sandahl, vice ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80 23

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildning, 070-925 18 93

Maria Palm, ansvarig för undersökingen på Naturskyddsföreningen. Kan bistå med lokala kontaktuppgifter, 070-850 73 30

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 191 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00