De första 10 000 har redan skrivit på klimatuppropet

Strax före sommaren startade Naturskyddsföreningen, Svenska kyrkan och Svenska FN-förbundet tillsammans ett klimatupprop för att få politikerna i riksdagen att ta ansvar för klimatförändringarna och besluta om tuffa utsläppsmål. Och trots att de regelrätta insamlingarna på gator och torg inte kommit igång efter sommaruppehållet har redan de första 10 000 enskilda skrivit på.

Bland de företag och organisationer som skrivit på märks Taxi 020, HSB, SKTF, Växjö kommun och Statstjänstemannaförbundet.

Även en del kända personer har skrivit under. Som t.ex.: E-type, Henrik Schyffert, Mattias Klum, Wanja Lundby Wedin, Anders Wijkman, Lena Sommestad, Ibrahim Baylan mfl

– Denna sommar när en yta fem gånger så stor som Sveriges av isen på Arktis har smält, har svenskarna tröttnat på att politikerna inte agerar mer kraftfullt. Det känns hoppfullt att det varit så lätt att få människor att skriva på, nu vill vi nå ännu fler i höst, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Nu startar flera lokalavdelningar i Naturskyddsföreningen (kretsar) aktiviteter i höst runt om i landet för att samla in fler namn. Adressuppgifter till kretsar finns på: http://www.naturskyddsforeningen.se/kontakt/kretsar-och-lansforbund/

Även Svenska kyrkan kommer att fortsätta att samla in namn.
Det enklaste sättet är att skriva under på webben direkt: http://www.naturskyddsforeningen.se/klimatupprop Namninsamlingen kommer att tillsammans med det krav som undertecknarna ställt sig bakom att överlämnas till statsminister Fredrik Reinfeldt i höst.

För frågor kontakta: Svante Axelsson, generalsekreterare, 070-7282585 svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se Emma Lindberg, klimathandläggare, 0705-635411 emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19 anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se