De har Europas mest energieffektiva köksteknik

Att spara energi är inte bara miljömässigt viktigt – att investera i modern, energisnål teknik är även ett smart drag för ekonomin. För restauranger, skolkök, matvarubutiker mm. kan ny kylteknik spara så mycket som 50 % energi.

Och nu har branschens mest energieffektiva teknikprodukter utsetts. I tävlingen  Pro Cold 2017  har  TopTen , Naturskyddsföreningen och dess europeiska samarbetspartners utsett Europas mest effektiva produkter  inom kategorierna dryckeskyl, glassfrys, kyldisk, förvaringskylskåp och varuautomat utsetts.

Som en del i Naturskyddsföreningens arbete med energieffektivisering drivs guiden Top Ten som listar energieffektiva produkter.  Professionella storköksprodukter är ofta energimässigt eftersatta vilket har gjort det svårt för upphandlare och företag att kunna ställa energikrav. Samtidigt är skillnaden i prestanda mellan produkterna på marknaden stora - en effektiv kyl använder en femtedel jämfört med en medelprodukt på marknaden.

- Besparingspotentialen inom enbart produktkategorin dryckeskyl är enorm. Om vi antar att varje restaurang i Sverige har tre medelbra dryckeskylar finns potential för energibesparingar på så mycket som 100 gigawattimmar per år. Det motsvarar hushållselen för 25 000 Svenska villor per år, säger Magnus Jonsson från Naturskyddsföreningen.

Som en del i arbetet anordnas en tävling för producenter i restaurang-, köks-, och kylteknik, där den bästa prestandan på marknaden belönas med en utmärkelse från den europeiska ProCold-tävlingen.

Vinnarna - de mest energieffektiva och prestandamässigt överlägsna företagen och produkterna: LÄS MER HÄR .

För att jämföra produkter och läsa mer om tävlingen besök Toptensverige.se

Magnus Jonsson
Handläggare Bra Miljöval Energi & TopTen
Naturskyddsföreningen | Swedish Society for Nature Conservation (SSNC)