Domstolen överprövar tillstånd till kalkstenstäkt vid Ojnareskogen

Mark- och miljööverdomstolen tog idag beslut om att pröva tillståndet för den omstridda brytningen av kalksten från ett känsligt naturområde i Bunge på norra Gotland. Ett täkttillstånd skulle innebära att stora områden med orörd natur på norra Gotland förstörs. Det skulle även bryta mot både EU-rätten och svenska miljöbalken.

- Det här är väldigt glädjande, vi är många som kämpat för att detta ska överprövas. Nu hoppas jag resultatet kommer blir att den unika naturen i Bunge fredas och att domstolen sätter stopp för planerna för all framtid. Bunge är ett unikt område i norra Europa, både med tanke på de höga naturvärdena och vattenförsörjningen i området, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Området i Bunge där kalktäkten varit planerad att ligga har enligt Naturvårdsverket naturvärden som saknar motstycke i Sverige och Europa, med en mosaik av värdefulla kalkhällmarker, våtmarker och skogar. Verksamheten är planerad i ett område med höga naturvärden som utgörs av en oerhört komplex och känslig hydrologi och innehar förekomst av rödlistade skalbaggar, kungsörn, nattskärra och gaffelfibbla.

De värdefulla Natura 2000-områden som ligger i direkt anslutning till täktområdet – Bräntings hajd och Bästeträsk – riskerar att ta allvarlig skada av den ansökta verksamheten. Detta kan leda till oåterkallelig skada på de angränsande Natura 2000-områdena med värdefulla livsmiljöer. EU-kommissionen har upprepade gånger riktat frågor till Sverige i ärendet.

- En verksamhet som riskerar att påverka ett Natura 2000-område får godkännas först efter det att domstolen försäkrat sig om att området inte kommer att ta skada. Detta är inte visat och ett tillstånd till verksamheten står i strid med såväl skyddsbestämmelserna i miljöbalken som det bindande art- och habitatdirektivet i EU. Mark- och miljööverdomstolen borde därför nu upphäva tillståndet, säger Joanna Cornelius, miljöjurist på Naturskyddsföreningen.

Hela beslutet från Mark- och Miljööverdomstolen finns bifogat.

För mer information:

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80 23