Drivmedelsskatt i EU leder till dieselturism och ökade utsläpp

Trots klimatkrisen fortsätter EU-länderna att sänka skatten på bensin och diesel.  I genomsnitt har skatten sedan 1999 sänkts med knappt en krona litern. Det visar en ny studie från nätverket T&E, Transport and Environment, där bland andra Naturskyddsföreningen är medlemmar. Rapporten lanseras idag, när också EU-kommissionen väntas presentera förslag till nya minimiskatter på bensin och diesel.

T&E:s studie visar att om drivmedelsskatterna i Europa hade legat kvar på samma nivå som 1999 och intäkterna använts till att sänka skatterna på arbete, skulle ytterligare 350 000 arbetstillfällen skapats samtidigt som koldioxidutsläppen skulle ha varit 6 procent lägre.

- Samtidigt som många EU-länder jagar skatteintäkter för att klara sina offentliga finanser har man alltså sänkt skatter som skulle ha kunnat hjälpa till att förbättra den ekonomiska situationen, gett resurser att skapa många jobb och samtidigt sänkt utsläppen, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson

En huvudordsak till de sänkta drivmedelsskatterna är att andelen av den diesel som är lågbeskattad har ökat med 50 % sedan 1999.  När länderna inte har justerat skatten i takt med inflationen så har även skattens andel av priset automatiskt fallit.Världsmarknadspriset på olja tredubblades mellan 1999 och 2010.

-  Det visar igen på att Naturskyddsföreningens krav på en generellt höjd koldioxidskatt är mycket väl befogad av klimatskäl, säger Naturskyddsföreningens trafikexpert Svante Lundquist.

T&E kräver också att miniminivån för diesel ska sättas högre än för bensin eftersom diesel ger store koldioxidutsläpp per liter och dessutom innehåller mera energi.

Rapporten finns att läsa i sin helhet på:

www.transportenvironment.org

För frågor kontakta: