Ekokaffe – ett prisvärt val som gör skillnad

Att välja ekologiskt kaffe är inte alls dyrt, som många tror. Det visar en kafé-undersökning som Naturskyddsföreningen genomfört. – Fråga efter och välj gärna ekokaffe när du sommarfikar ute på kafé. Ekologiskt kaffe är prisvärt och minskar miljö- och hälsoproblemen i de länder där kaffet odlas, säger Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson.

Men ekologiskt fika är inte särskilt mycket dyrare i inköp än annat kaffe. Undersökningen visar att det ekologiska kaffet i genomsnitt kostar cirka 7,50 kr extra per kilo i inköp från grossister. Det motsvarar bara 7 öre extra per kopp kaffe. Trots det serverades ekologiskt kaffe på endast en tredjedel av de 91 kaféer som föreningens representanter besökte. Priset för en kopp kaffe på kaféerna varierade mellan 8 och 28 kronor. Snittpriset på ekologiskt kaffe var 16,50 kr medan icke ekologiskt faktiskt kostade över 2 kr mer per kopp.

– Kaffeodlare är en av världens största användare av bekämpningsmedel. Många av de giftigaste bekämpningsmedlen som parakvat och endosulfan är förbjudna att använda i jordbruk i Sverige och EU, men de är tillåtna i odlingen av det konventionella kaffe vi importerar, påpekar Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson.

– Det gör skillnad om vi konsumenter frågar efter ekologiskt kaffe. Det är viktigt att ta död på myten om att det är dyrt, det är tvärt om mycket prisvärt, säger Emelie Hansson, ansvarig för Naturskyddsföreningens kaféundersökning.

Ekologiskt odlat kaffe står fortfarande bara för 5 procent av det kaffe vi i Sverige dricker. Om alla svenskar enbart drack ekokaffe under ett år, motsvarar det en minskning av farliga bekämpningsmedel med ca 4 200 ton.

Kaffe är en av de viktigaste handelsvarorna i världen. Svenskarna är världens näst största kaffekonsumenter - efter finnarna. Vi dricker 3,3 koppar kaffe per person och dag. Det innebär 83 000 ton kaffe per år i Sverige.

För frågor kontakta: Mikael Karlsson, ordförande, 070-316 27 22 mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se Emelie Hansson, jordbrukshandläggare, 070-611 65 33 emelie.hansson@naturskyddsforeningen.se Eva-Lena Neiman, tf presschef, 070-794 04 07 eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se Läs sammanfattningen av rapporten Kafé-koll i bilagan