Elva kommuner köper endast fisk från hållbara bestånd

Naturskyddsföreningen har i en enkät till Sveriges kommuner frågat om vilka regler kommunen har för inköp av fisk. I elva kommuner väljer inköparna bara fisk från hållbara bestånd men endast i tre av dessa, Lidingö, Vänersborg och Västervik, gör de det med ett politiskt beslut i ryggen. – Det visar ju för andra kommuner att det inte finns någon anledning att köpa något annat än miljömärkt fisk, säger Svante Axelsson generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

– Fler borde höja ambitionsnivån. Vinsterna med att bara köpa miljömärkt fisk är stora för världens fiskbestånd och för klimatet, säger Svante Axelsson.

I Eskilstuna, Kramfors, Malung, Nykvarn, Ronneby, Torsby, Vaxholm, Lidingö, Vänersborg, Västervik och Vindeln är inköpen av fisk till 100 procent från hållbara bestånd. Men enkäten visar att i många kommuner beror inköpen på att det finns tjänstemän som har en medvetenhet om betydelsen av aktiva val för miljön vid inköp av fisk. Däremot saknas det politiska beslut.

– Problemet med dessa kommuner är att vi inte vet vad en personalomsättning skulle innebära och jag skulle vilja uppmana dessa kommuner att föra upp frågan på den politiska dagordningen också, säger Svante Axelsson.

57 av de 201 svarande kommunerna uppger att de har någon sorts politiskt beslut kring att följa en fisklista eller någon typ av miljömärkning vid inköp av fisk.

Sju kommuner (Eksjö, Gällivare, Kalix, Kävlinge, Malå, Orust och Tjörn) svarar att man antingen inte har eller inte vet om att man har någon fisk från hållbara bestånd i sin upphandling.

Läs hela sammanställningen : http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/pm-fiskenkat.pdf

För frågor kontakta: Svante Axelsson, generalsekreterare, 070-728 25 85 svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se Jan Wärnbäck, projektledare för undersökningen 073- 654 88 76 jan.warnback@naturskyddsforeningen.se Eva-Lena Neiman, tf presschef, 070-7940407 eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se