Far och flyg med regeringens klimatpolitik

Regeringen meddelar idag att de tillåter utökad civil flygverksamhet och kommersiell linjeflygfart på Ärna flygplats i Uppsala. I en region som redan har flera flygplatser underlättar det för ett ökat flygande när flyget istället behöver minska. Klimatpåverkan av det internationella flyget som tankar i Sverige är i samma storleksordning som den tunga trafiken i Sverige.

- Det är ofattbart att regeringen vill ha en civil flygplats i strid mot miljödomstolens beslut och en kommunal majoritet som är emot flygplatsen. Att minska de utsläpp vi redan har är nog så svårt, men att aktivt ta beslut om att öppna ytterligare en flygplats i södra Sverige för kommersiell trafik är ett dråpslag mot klimatet och sänker trovärdigheten av regeringens egen klimatpolitik, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Samtidigt samlas världens länder nu på FN-möte i Warszawa för att komma överens om hur vi ska kunna klara klimatet. Även den svenska regeringen är på plats. Det viktigaste Sverige kan göra är att vara ett föregångsland och verkligen visa att vi kan ha ett bra liv med låga utsläpp. Regeringen har själv en vision om ett samhälle utan nettoutsläpp av växthusgaser till 2050.

Att flyga är det minst miljövänliga sättet att resa och vi måste därför minska på flyget för att klara klimatmålen. Det måste helt enkelt bli dyrare och lite krångligare att flyga, inte enklare.

- Vi kan fortsätta flyga, men måste se flyget som den lyxvara det en gång var. Vi måste flyga mera sällan och stanna borta längre när vi väl flyger. Och det kommer vi att göra när samhället fasar ut de olika subventioner som flyget idag har. Flyget betalar inte alls skatt som t.ex. biltrafiken gör säger Sven Hunhammar, klimatchef på Naturskyddsföreningen.

Regeringen och miljöminister Lena Ek är inte konsekventa i klimatpolitiken. De kan inte fortsätta att samtidigt underlätta för flyget och bygga nya stora motorvägar runt Stockholm som ökar klimatpåverkan. Vi kan klara klimatet om investeringarna bara går till klimatsmarta satsningar. Sverige måste därför satsa mera på järnväg, en fossilfri fordonsflotta och ett 100 % förnybart energisystem.

För mer information:

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85

Sven Hunhammar, klimatchef, 070-207 20 60

Kristoffer Talltorp, pressansvarig, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 191 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00