Folkpartiet naturvårdsvänligast i alliansen enligt Naturskyddsföreningens ranking

I dag presenterar Naturskyddsföreningen sin genomgång av svaren på partiernas svar på 18 reformförslag för miljöpolitiken under den kommande mandatperioden.

-  Det är glädjande att Folkpartiet har höjt ambitionsnivån i miljöpolitiken, i alla fall när det gäller biologisk mångfald och naturvård där man idag är bästa parti inom alliansen. Fler och fler partier inser nu att miljöfrågorna är en vinnare bland väljarna, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Enkätsvaren presenteras i dag på DN Debatt. Bäst resultat får Miljöpartiet följt av Vänsterpartiet och Folkpartiet. Socialdemokraterna ställer sig endast bakom 39 procent av förslagen, Moderaterna 33.

- Det är beklämmande att både Socialdemokraterna och Moderaterna väljer att axla rollen som bromskloss i miljö- och klimatfrågorna. Det som därför fäller avgörandet är om de mindre partierna i båda blocken väljer att ta strid för miljön i en förhandling, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Hela rapporten finns bifogad och kommer att presenteras på Naturskyddsföreningens valdebatt som börjar kl 10.00 i dag. Debatten kan ses direkt på http://www.naturskyddsforeningen.se/val

Läs debattartikeln på DN här: http://www.dn.se/debatt/folkpartiet-ar-mer-miljovanligt-an-centerpartiet/

Partiernas stöd för Naturskyddsföreningens miljöförslag

För mer information:

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80 23

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85

Kristoffer Talltorp, pressansvarig Naturskyddsföreningen, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 203 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00