Ge alla fondsparare möjlighet att spara fossilfritt

Svenskarna sparar ungefär en och en halv miljard kronor i fonder. Få har dock någon aning vilken effekt just deras fondandelsköp hade på till exempel utsläppen av växthusgaser och därmed det egna bidraget hela klimatkrisen. En vanlig fondsparare kan nämligen inte spåra vilka klimatkostnader en transaktion ger upphov till. Därför föreslår nu Nordeachefen Sasja Beslik och Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson i en debattartikel i Göteborgs-Posten idag att samma konsumentköpregler som gäller vid köp av vilket klädesplagg som helst också ska gälla för fondköpen.

Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson och Sasja Beslik, Nordeas chef för Ansvarsfulla investeringar och bolagsstyrning, skriver idag i GP att ett transparent fondsparande där alla konsumenterna har rätten att få information om sin fonds klimat och miljöeffekter skulle få en stor betydelse i hur företagen prioriterar miljöfrågan. I dag är många företag sannolikt övervärderade och några undervärderade på grund av att företagen själva inte alltid vet sin direkta och indirekta klimatpåverkan.

Läs hela artikeln här: http://www.gp.se/nyheter/debatt

För frågor kontakta:

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85