Häng med den nya folkrörelsen Anti Scampi på lördag

Om du vill göra bara en enda liten sak för miljön – skippa jätteräkan! Därför arrangerar Naturskyddsföreningen Anti Scampi-dagen nu på lördag den 24 mars. Medlemmar runt om i landet kommer besöka restauranger och butiker som kan tänkas sälja jätteräkor. En viktig del av kampanjen är att berätta om de tropiska räkornas solkiga baksida för personal och ägare.

Jätteräkor, som också kallas tropiska räkor eller scampi, odlas i dammar med följden att ekologiskt viktig mangroveskog ödeläggs och att åkermark försaltas. Skövlingen förstör skyddet mot tsunamier och utarmar viktiga fiskeresurser. Lokalbefolkningens drabbas hårt när möjligheten att leva på fiske eller jordbruk äventyras och övergrepp och brott mot mänskliga rättigheter blir en del av vardagen.

Därför drog Naturskyddsföreningen igång kampanjen ”Anti Scampi” förra året - du kanske tillhör en av de 100 000 hittills som laddat ner den framgångsrika Anti Scampi-filmen på Youtube .

Under de senaste tio åren har konsumtionen av jätteräkor flerdubblats i Sverige, därför är vår kampanj så viktig. En del ICA-handlare och flera restauranger har tagit sitt ansvar och slutat sälja jätteräkor. Nu behöver fler följa efter och sluta sälja ”skamräkorna”. Alla som tycker frågan är viktig är välkomna att vara med på lördag. Gå in på din ICA-butik och säg att de ska sluta sabba miljön för fattiga människor, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Det finns flera schyssta alternativ till jätteräkan. Vanliga nordhavsräkor (miljömärkta), havskräftor, blåmusslor, pilgrimsmusslor, hummer, kungskrabba och ostron är alla okej att äta. Så kallade ekologiska jätteräkor som säljs av Coop produceras också under miljöskadliga och inte sällan vidriga sociala förhållanden och är allt annat än okej.

Läs mer och se filmen på: www.naturskyddsforeningen.se/antiscampidagen

För frågor kontakta:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen , 070-316 27 22