Idag kan Centern stoppa uranbrytning i Sverige

Centerpartiet är sedan länge mot uranbrytning i Sverige. Idag finns omkring 150 tillstånd för uranprospektering i landet och en ansökan om mycket miljöskadlig uranbrytning kan komma inom kort. Idag ska riksdagen ta ställning till ett förslag om förbud mot uranbrytning i Sverige.

- Idag har Centerpartiet en gyllene chans att förverkliga sitt krav sedan länge. Om centerpartisterna i riksdagen följer sin egen övertygelse kan de stoppa uranbrytning för all framtid i landet. Det vinner både miljön och framtida generationer på, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Uranbrytning innebär stora risker för hälsa och miljö. Halterna av uran i malmen är låg och brytning i Sverige måste ske i mycket stora öppna dagbrott. Det som blir över när uranet tagits ut är ett radioaktivt avfall som tar 40 procent mer plats än malmen och som måste förvaras i jättelika högar i landskapet. Radioaktiva föroreningar kan nå vatten och luft under lång tid. Prospektering efter uran sker över hela landet och främst i Åre, Berg, Arjeplog, Falköping och Skövde.

- Uranbrytning är en mycket farlig verksamhet som hör till gårdagen. Det lokala motståndet är mycket stort över hela landet, inte minst i kommuner där Centerpartiet har starkt stöd. Om Centern verkligen inte vill se brytning komma till stånd, varför röstar man då inte för ett sådant förslag i riksdagen?, undrar Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Uranbrytning i Sverige är föremål för rättslig prövning. Ingen regering kan därför med ett politiskt beslut stoppa uranbrytning. Ett stopp för uranbrytning kräver ändring i lag. Riksdagen tar idag ställning till ett sådant förslag med anledning av beslut om näringsutskottets betänkande 2011/12:NU14.

För frågor kontakta:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22