Idag röstar FP mot sin egen övertygelse

Idag är det upp till bevis. Redan före valet 2010 flaggade Folkpartiet för att de ville se ett återinförande av handelsgödselskatten, för att skona den svenska befolkningen från att få i sig höga halter av kadmium genom maten vi äter. I helgen upprepade de kravet i en artikel på DN Debatt. Men i skatteutskottet idag tänker Folkpartiet rösta nej till Miljöpartiets motion om just handelsgödselskatt.

- Eftersom vi berömde Folkpartiets utspel häromdagen så är min besvikelse stor när jag ser att det bara är tomma ord. Här har Folkpartiet nu chansen att driva igenom ett gammal krav och samtidigt värna om det svenska folkets hälsa, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddföreningen.

Gödsel innehåller stora mängder av tungmetallen kadmium som sprids i de svenska jordarna när de gödslas. Sedan får vi i vår tur i oss tungmetallen genom maten vi äter vilket kan orsaka bland annat benskörhet och problem med njurarna. Idag behandlar skatteutskottet Miljöpartiets motion om att återinföra skatten på handelsgödsel, en motion som också stöds av Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Folkpartiet säger i tidningen Riksdag och Departement att det visserligen är angeläget att få ut kadmium ur kretsloppet men att det inte är aktuellt med förhandlingar över blockgränserna.

- Det är oerhört olyckligt att blockpolitiken är så cementerad att folkpartiet inte kan rösta i enlighet med sin egen övertygelse, säger Svante Axelsson.

För frågor kontakta:

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddföreningen, 070-728 25 85